گروه دین پژوهی
دانشکده ادیان

گروه دین پژوهی

گروه دین پژوهی یکی دیگر از گروه‌های دانشکده ادیان است. این گروه یک رشته به نام دین‌پژوهی دارد که در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشجویان می‌توانند در این رشته در مقطع ارشد به صورت حضوری و در مقطع دکتری به صورت آموزش محور یا پژوهش محور تحصیل کنند. مدیریت گروه دین پژوهی بر عهده دکتر باقر طالبی دارابی می‌باشد.

در این گروه سعی بر آن است که دانش‌پژوه با رویکردهای مختلفی که می‌توان دین را مورد بررسی قرار داد آشنا شود. همچنین دانش‌پژوهان می‌آموزند که رشته‌های مختلفی در دین‌پژوهی وجود دارد که می‌تواند هر یک را به عنوان یک رشته و حوزه مطالعاتی جداگانه مورد پیگیری و تحقیق و پژوهش قرار دهد. مطالب و دروس ارائه شده در این گروه سمت و سوی مبانی دین‌پژوهانه دارند.

دانش آموختگان این رشته بر مباحث دین شناسی در حوزه های مختلف جامعه شناختی، روانشناختی، انسان شناختی، روش شناختی مطالعات ادیان و حوزه های مربوط به دین و اخلاق تسلط پیدا می‌کنند و می‌توانند مکاتب الهیاتی را فهم کنند و در محیط‌های مربوط به تعامل و گفتگو بین ادیانی به خوبی ظاهر شوند. از جمله مباحثی که در این گروه تدریس می‌شوند عبارتند از دین‌شناسی تطبیقی، معرفت شناسی، حقیقت دین، دین و عقلانیت، دین و سکولاریزم، و سنخ‌شناسی تاریخی دین.

رشته ها