اخبار دانشکده

تقویم آموزشی

تاریخ شروع
1402/11/21
تاریخ پایان
1403/03/31

گروه ها

درباره دانشکده

دانشکده دین و هنر بر موضوع فلسفه و حکمت هنر اسلامی تمرکز دارد. هنر در این دانشکده به صورت عملی آموزش داده نمی‌شود بلکه سعی بر آن است که با بهره‌مندی از هر دو ساحت فلسفه و هنر مباحثی کارآمد و متفاوت نسبت به هر دو حوزه فلسفه و هنر ارائه شود تا رشته‌های هنری با استفاده از دیدگاه‌های فلسفی غنی شود. در حقیقت تمرکز اصلی این دانشکده بر مطالعات نظری هنر می‌باشد و در این راستا اعضای هیئت علمی و اساتید این دانشکده می‌کوشند در رشته‌های خود به بیان و توصیف جنبه‌های حکمی و معانی عمیق و درونی آثار هنر اسلامی و راز و رمزهای موجود در آن آثار بپردازد. در حقیقت در این دانشکده نسبت میان دین و هنر مورد توجه قرار می‌گیرد.

از مهمترین اهداف این دانشکده این است که هنرمندان بخصوص کسانی که در حوزه هنرهای دینی و مخصوصا هنرهای اسلامی فعالیت می‌کنند از پشتوانه‌های نظری و فلسفی هنر آگاه شوند و با این آگاهی و شناخت توانایی‌های هنری خود را غنی سازند. در این دانشکده هدف این است که چهار شاخصه به روز بودن، غنای محتوایی، نیاز محوری، و ارزش مداری در قالب سند چشم‌انداز رشته‌های هنری اسلامی قرار گیرد و از این طریق محققینی تربیت شوند که بتوانند به تقویت تفکر اسلامی و مفاهیم اسلامی در هنر بپردازند و روح خلاق در زمینه‌های فرهنگی داشته باشند.

در حال حاضر این دانشـکده در رشـته «حکمت هنرهای دینی» در مقطع دکتري و در رشته‌هاي «فلسفه هنر» و «حکمت هنر اسلامی» در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. آموزش در دانشکده دین و هنر به زبان‌های فارسی، عربی، و انگلیسی انجام می‌شود. در این دانشکده طی برنامه‌های زمان‌بندی شده و مرتب نشست‌های علمی ترویجی در خصوص موضوعات مربوط به دین و هنر برگزار می‌شود. تشکیل انجمن‌های علمی دانشجوی جهت برگزاری جلسات علمی و سخنرانی متعدد در مورد موضوعات مربوط به دین و هنر یکی دیگر از فعالیت‌های این دانشکده می‌باشد.

آموزش در دانشکده دین و هنر تنها رشته «حکمت هنر اسلامی» در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر حضوری به‌صورت مجازی نیز ارائه می‌شود. در سایر رشته‌ها و مقطع ها آموزش تنها به صورت حضوری می‌باشد. بعلاوه در این دانشکده رشته‌های دکتری به صورت پژوهش محور نیز ارائه می‌شود. در تحصیل به شیوه پژوهش محور دانشجو از طریق پروپوزال پذیرش می‌شود و سپس از طریق تحقیق و ارتباط با اساتید راهنما و مشاور که به تشخیص اساتید به صورت مجازی یا حضوری انجام می‌شود پایان نامه ی خود را انجام و ارائه می‌دهد.

دانش‌آموختگان این دانشکده علاوه بر تدریس در دروس رشته‌های فلسفه هنر، پژوهش هنر، حکمت هنرهای دینی و به طور کلی مطالعات نظری هنر در قالب اساتید عضو هیئت علمی یا مدعو، در حوزه‌های فلسفه، فلسفه هنر و حکمت و فلسفه‌ی دین می‌توانند به تحقیق و پژوهش بپردازند.

پذیرش غیر ایرانیان در دانشکده دین و هنر با پذیرش کسانی که تابعیت ایرانی دارند متفاوت است. تمام کسانی که تابعیت ایرانی دارند از طریق آزمون پذیرش می‌شوند اما غیر ایرانیان بدون آزمون و با ارسال مدارک مورد نظر دانشگاه می‌توانند در این دانشکده برای تحصیل در رشته مورد نظر خود اقدام کنند. درخواست پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های این دانشکده توسط هیئت علمی گروه‌های علمی بررسی می‌شود و پس از بررسی درخواست از طریق بررسی رزومه، سطح علاقه‌مندی و … موافقت یا عدم موافقت با درخواست اعلام می‌شود. در صورت اعلام موافقت، دانشجو می‌تواند با ارائه مدارک مورد نظر دانشگاه، در رشته مورد نظر خود مشغول به تحصیل شود.

دانشکده دین و هنر در حال حاضر دارای یک گروه به نام گروه «هنر» است. گروه «هنر» دارای رشته‌های «فلسفه هنر»، «حکمت هنر اسلامی» در مقطع ارشد و2 رشته های «حکمت هنرهای دینی» و «فلسفه هنر» در مقطع دکتری است. ریاست دانشکده بر عهده دکتر مهدی حمیدی پارسا است.

همکارن دانشکده دین وهنر به شرح زیر است:
ریاست دانشکده: آقای مهدی حمیدی پارسا

معاونت آموزشی و پژوهشی: آقای علی حاتمی

مدیریت گروه: آقای محمد حسین سرانجام

کارشناس نمرات و امتحانات: خانم ندا حمیدی پارسا

کارشناس آموزش: خانم سمانه حاجی بابایی

کارشناس امور پایان نامه: آقای محمدرضا آقایی پارسا

کارشناس امور مالی: آقای ابراهیمی