با حضور استادان حوزه و دانشگاه؛

میزگرد حوزه و دوران پساکرونا برگزار شد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در میزگرد حوزه و دوران پساکرونا که به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، با اشاره به اهمیت مسئله مواجهه دین و دینداری با وضعیت پیش آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا و نگاه و وضعیت حوزه به این مسئله در دوران پساکرونا گفت: از نظرگاه این‌جانب دین مناسکی و جمعی در دوران کرونا به شدت آسیب دید و دین فردی و معنوی و اخلاقی در دوران کرونا تقویت شد.

وی هم‌چنین پیشنهاد کرد سران ادیان و متفکران گوناگون با مدیریت دانشگاه ادیان و مذاهب درباره وضعیت دین و دینداری در دوران کرونا و پساکرونا به صورت مجازی به گفت‌وگو بپردازند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد کوهی مدیر طرح حوزه در دوران پساکرونا ضمن تقدیر و تشکر از همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب در برگزاری این میزگرد، گفت: پس از آغاز طرح حوزه در دوران پساکرونا، اندیشمندان دیدگاه‌های خود را در این زمینه از طرق گوناگون مطرح کردند.

وی افزود: درباره دین و ادیان و مواجهه آن‌ها با کرونا بحث‌های بسیاری در داخل و خارج ایران مطرح شد و به این مسئله پرداخته شد که آیا کرونا در حال تضعیف دین است یا در حال تقویت آن. تغییر شیوه‌های دین‌داری و تأثیر محدودیت‌های این بیماری بر روی دین‌داری از جمله مسائل مطرح در زمینه مواجهه دین‌ و دین‌داری با بیماری کرونا بود.

در ادامه این میزگرد دکتر اسماعیل شراهی دکترای آینده‌پژوهی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی که به عنوان میهمان در این میزگرد حضور یافته بود، درباره آینده‌ دینداری در دوران پساکرونا به ارائه نظرات خود پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا نیز نظرات خود در خصوص کرونا و دین‌داری از نظرگاه جامعه‌شناسی مطرح کرد.

دکتر محمد روحانی عضو هیئت علمی دانشکده ادیان نیز در خصوص نگاه ادیان هند به کرونا و مواجهه دین و دینداران با آن در هندوستان سخن گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز نکاتی در خصوص انواع دینداری، و تضعیف و تقویت آن‌ها در دوران کرونا و پساکرونا ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین نواب رئیس مدرسه اسلامی هنر به مسئله تقویت دین مناسکی پس از دوران کرونا پرداخت.

آقای علیرضا شجاعی عضو هیئت علمی دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز رویکرد ادیان شرق نسبت به بیماری کرونا را مورد توجه قرار داد.

دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان نیز در این میزگرد علمی واکنش مردم عامه دیندار در برابر بیماری کرونا و بازاندیشی شیوه‌های دین‌داری را مطرح کرد و به بررسی آن پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان نیز در پایان این نشست دیدگاه‌های خود در خصوص واکنش عموم مردم دیندار در مقابل شیوع بیماری کرونا را مورد توجه قرار داد.

 

مطالب مشابه