دکتر حمیدرضا شریعتمداری مطرح کرد؛

امام استقامت و پایداری بر سر راه و هدف را به ما آموخت

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری رئیس دانشکده فلسفه در مراسمی که روز دوشنبه سیزدهم خردادماه 1399 به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) و به همت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب در محل نمازخانه دانشگاه برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این مراسم دکتر حمیدرضا شریعتمداری با تسلیت  سی و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و نیز سالگرد قیام پانزده خرداد که مورد عنایت ویژه امام بود، سی و یکمین سالگرد انتخاب حضرت  آیت الله خامنه ای به رهبری انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشت و وجه جامع همه این مناسبت ها را تشخیص درست راه و مقصد، و ایستادگی بر سخن درست بیان کرد.

وی گفت ما می توانیم در راهکارها یا در فهم ها و تفسیرهای خود اصلاحات و تغییراتی را رقم بزنیم، البته تا جایی که آن آرمان به پوسته ای تهی مغز تبدیل نشود، اما تجدیدنظرطلبی و دست شستن از آرمان هایی که با تکیه بر منابع معتبر و تجربه های درازمدت پذیرفته ایم موجه نیست و با این تزلزل و چرخش ها هیچ پیشوایی نمی تواند تکیه گاه یک ملت بشود.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاهی که جبهه مقاومت در ایام کنونی به دست آورده است، گفت: یکی از درس‌هایی که می‌توان از امام راحل(ره) و انقلاب بی‌مانندش گرفت، استقامت و پایداری بر سر راه و هدف است.مقاومت چه در وجه سلبی‌اش،یعنی به هم زدن برنامه های دشمن در منطقه ما و گاه فراتر از آن و چه در وجه ایجابی اش که همان پیروزی ها و پیشروی ها در عمق راهبردی دشمن است، از مهمترین توفیقات انقلاب اسلامی در بعد جهانی و خارجی است.

وی افزود:این پایمردی در راه و هدف بوده که موجب موفقیت ما در راهبرد مقاومت اسلامی شده است. اگر ثبات و پایداری باشد،دیر یا زود به مطلوب خودمان خواهیم رسید و دست کم، به تکلیف خود عمل کرده‌ایم و دیگران را به حیرت و سرگردانی نینداخته‌ایم. کما این که در قضیه اسرائیل و فلسطین اشغالی و دیگر قضایا خود را نشان داده است. وقتی امروز می‌بینید که با اقتدار پنج نفت‌کش ما تا آب‌های ونزوئلا می‌رود و به‌رغم تهدیدها، هیچ اعمال قدرتی نمی‌توانند بکنند، و آخرین چیزی که به آن متوسل شده‌اند، این است که به بنادر دیگر دستور دهند که به این کشتی‌ها خدماتی ارائه نکنند، این واقعاً پیروزی درخشانی برای مقاومت است. این‌ها همه برمی‌گردد به تعبیر قرآن کریم که می‌فرماید «بِالقَولِ الثّابِتِ فِي الحَياةِ الدُّنيا» و آیه شریفه «الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا». یعنی مسیر و هدف را مشخص کردند و سپس استقامت کردند.

وی افزود: معنی دقیق استقامت، عدم اعوجاج به این سو و آن سو است. مقاومت به معنای پایداری، لازمه دین است. در قرآن کریم آمده است که مادامی که آن‌ها با شما در مسیر اعتدال و صحیح حرکت می‌کنند، شما هم با آن‌ها همین‌طور حرکت کنید و طبعاً اگر آن‌ها تعدی کردند، شما هم مجاز هستید که تعدی کنید. «الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا». یعنی کسانی که بگویند خدای ما الله است و هدف را مشخص کنند و در همین مسیر بمانند و به این سو و آن سو اعوجاج پیدا نکنند و تحت تأثیر فشارها، اغواها و هوس‌ها از این مسیر مستقیم و میانه دور نشوند. این افراد کسانی هستند که در مسیر خود استقامت در پیش می‌گیرند.

رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: شهید مطهری پس از بازگشت از فرانسه و دیدار با امام، تعبیر مشهوری دارند که می‌فرمایند من در امام، چهار «آمَنَ» پیدا کردم. آمن به معنی ایمان آوردن و ایمان داشتن. نخست، «آمن بربه». به پروردگار خود ایمان داشت و محکم بود و به نصرت الهی مطمئن. دوم، «آمن بسبیله». به مسیری که انتخاب کرده است، ایمان دارد و در آن مقاومت می‌کند.

وی به مردمی و غیر مسلحانه بودن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب ما یک حرکت صریح و آشکار و به دور از محافظه‌کاری و در عین حال مسالمت‌آمیز بود. چرا که در این انقلاب هیچ‌گاه اسلحه به کار نرفت. عمده تحولاتی که در دنیا افتاده چه زمانی که پای کودتا در میان بوده و چه حتی حرکت‌هایی که از مردم شروع شده است، عمدتاً مسلحانه و سرشار از خون و خون‌ریزی بوه است. در حالی که انقلاب اسلامی از آغاز به دور از اقدامات مسلحانه بود. حتی در بعضی ترورهایی که صورت گرفت و اقدامات مسلحانه‌ای که بعضی جریان‌ها داشتند هم‌چنان نمی‌توانیم مجوز صریحی از امام راحل پیدا کنیم. لذا این انقلاب، یک حرکت کاملاً مردمی و مسالمت‌آمیز بود.

شریعمداری در ادامه گفت: سومین «آمن» که مرحوم مطهری به آن اشاره می‌کنند، «آمن بهدفه» است. به هدفی که انتخاب کرده ایمان دارد. هدفش این نیست که یک فشاری وارد کنیم یا یک باب گفت‌وگو و تعامل باز کنیم. بلکه قرار است این رژیم نحس طاغوت از بین برود. امام در ابتدای حرکتش از در نصیحت و خیرخواهی و حفظ عزت شاه وارد شد اما وقتی معلوم شد که این اقدامات نتیجه نمی‌دهد و این درخت از بن و ریشه فاسد شده است، تصمیم بر این شد که این رژیم باید ساقط شود. این شاه باید برود.

وی گفت: چهارمین آمن که در امام، بارز و برجسته بود، «آمن بقومه» بود. به ملت خودش و مردم خودش ایمان داشت و مطمئن بود. در دوران تبعید حضرت امام در نجف، بین ایشان و مرحوم آیت‌الله حکیم گفت‌وگوها و بحث‌هایی انجام شده بود. محور این بحث‌ها این بود که آیت‌الله حکیم می‌خواست به امام جا بیندازد که تمام تجربه‌های معاصر ما نشان می‌دهد که به مردم نمی‌توان تکیه کرد و مردم پشت ما را خالی خواهند کرد و تا آخر، پای مسیر نیستند. طبیعتاً در ایران هم تجربه‌های مانند مشروطه داشتیم و برخوردهایی با علما و بزرگان شده بود. ولی امام در آن‌جا با قاطعیت می‌گویند که اگر ما در راه باشیم و محکم بمانیم و نلغزیم، مردم هم حتماً پای کار خواهند بود و ما این را هم‌چنان می‌بینیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری در پایان گفت: ان شاء الله در درسی که از امام و سیره ایشان و مسیری که انتخاب کردند و مسیری که در جانشین ایشان می‌بینیم، ثابت‌قدم باشیم و از چرخش‌های فراوان که گاهی تحت عنوان حقیقت‌طلبی و گاهی مصلحت‌اندیشی و مانند و نیز از تغییر و تحولات و تجدیدنظرطلبی‌ها فاصله بگیریم و حرف روشنی داشته باشیم. حرفی که طبعاً در مبانی دینی و مبانی عقلی‌مان ریشه داشته باشد. اگر بر حرف‌های روشن، استوار و متین خودمان پافشاری و پای‌مردی کنیم، ان شاء الله حتماً نتیجه خواهیم گرفت.

مطالب مشابه