دکتر شاهین صادقی نسب:

استقلال و آزادی دو آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است

تاریخ انتشار:

استاد دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: استقلال و آزادی به یکدیگر وابسته هستند و بدون شک ملتی که آزاد نباشد نمی‌تواند مستقل باشد و ملتی که مستقل نباشد نمی‌تواند آزادی را تجربه کند.

به گزارش خبرنگار دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه ، دکتر شاهین صادقی نسب،کارشناس مسائل سیاسی در گفتگویی ضمن گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با سه شعار اساسی به پیروزی رسید، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، در واقع جمهوری اسلامی که مولود انقلاب اسلامی است تبلور همه آرمان‌ها و آرزو‌های انقلاب بوده است و تجلی دو مفهوم استقلال و آزادی است.

استاد دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه ادامه داد: استقلال و آزادی به یکدیگر وابسته هستند و بدون شک ملتی که آزاد نباشد نمی‌تواند مستقل باشد و ملتی که مستقل نباشد نمی‌تواند آزادی را تجربه کند.

دکتر صادقی نسب ابراز داشت: انتخاب این شعار توسط ملت یک هوشیاری و هوشمندی فوق‌العاده‌ای بود که نشئت‌گرفته از بلوغ فکری، فرهنگی و سیاسی ملت داشت و دقیقاً متوجه شدند که چه چیز‌هایی را می‌خواهند.

وی ادامه داد: ایران قبل از انقلاب به‌شدت وابسته غرب و در واقع بله قربان گوی انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بود، البته تا حدودی در زمان‌هایی منافع شرق را تأمین می‌کرد، اما برده تمام‌عیار نظام سرمایه‌داری بود.

کارشناس سیاسی با بیان این که ملت ایران این بردگی را تحمل نمی‌کردند، ابراز داشت: در روز‌های مبارزات انقلاب کمتر شاهد شعار‌های اقتصادی بودیم نه این که فقر وجود نداشت؛ بلکه همین فقر و درماندگی مردم را به سمت تهران کشانده بود؛ اما باز هم در این شعار‌ها ردپای شعار‌های اقتصادی نبود بلکه مردم شعار‌های بزرگ‌تر می‌دادند، شعار‌هایی که به معنی حریت و بزرگی است.

دکتر صادقی نسب ادامه داد: استقلال و آزادی دو آرمان بزرگ انقلاب است که نباید فراموش شود.

وی بیان داشت: از همان آغاز انقلاب تا امروز دشمنی‌های دنیا با ما ادامه‌دار بوده است، اگر به تاریخ برگردیم پیام نه شرقی نه غربی بسیار مهم است و همین پیام باعث شد در شرق شوروی و در غرب آمریکا با انقلاب اسلامی ایران مخالف کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر ما دچار تحریم و جنگ می‌شویم فقط و فقط یک دلیل دارد و آن هم مسئله استقلال کشور است و این برای غربی‌ها مهم است که این استقلال به کشور‌های دیگر نفوذ نکند.

دکتر صادقی نسب  با بیان این که در عمل این توطئه‌ها و دشمنی‌ها نتیجه نداده است، افزود: بلکه ایران عزیز سمبل عدالت‌خواهی و استقلال است و بسیاری از مستضعفان عالم چشمشان به ایران است.

وی ادامه داد: مبارزه اصلی ما در میدان جنگ نیست؛ بلکه در عرصه‌های توسعه‌ای است و باید نشان بدهیم که این مدل می‌تواند توسعه دنیوی و سعادت اخروی را به همراه داشته است.

استاد دانشگاه  تأکید کرد: اسلام سیاسی که در واقعه غدیر خم شکل گرفت در واقع همین حرف است که نشان بدهیم برای دنیا و آخرت انسان‌ها اسلام برنامه دارد و کارآمد است.

دکتر صادقی نسب افزود: نکته مهم دیگر مسئله دعوت است که رهبر انقلاب در دیدار با سفرای خارجی و کارگزاران نظام به‌خوبی به مسئله دعوت اشاره کردند و بیان فرمودند که انقلاب اسلامی ایران لبیک به دعوت اسلام است.

کارشناس سیاسی بیان داشت: حضرت محمد (ص) تمام وجود خودش را صرف دعوت انسان‌ها به سمت خداوند و پذیرفتن اسلام کرد و ما هم در انقلاب اسلامی به دعوت بعثت لبیک گفتیم و امروز نیز در کشور‌های منطقه مفهومی به نام محور مقاومت شکل‌گرفته است.

وی ادامه داد: ملت‌های منطقه به تاسی از انقلاب اسلامی در برابر ستمگران ایستاده‌اند این از همان جنس دعوت است، دعوتی که در دنیا با انقلاب اسلامی ایران شکل‌گرفته است و ملت‌هایی که این دعوت الهی را لبیک می‌گویند حضور خداوند را در کنار خودشان احساس می‌کنند.

دکتر صادقی نسب بیان داشت: امروز یمن در برابر آمریکایی که یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان را دارد ایستادگی کرده و در واقع این آیه قرآن را تداعی کردند که خداوند می‌فرمایند: کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرینَ «چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند!» و خداوند، با صابران و استقامت‌کنندگان) است.

وی ادامه داد: یمن دنیای غرب را فلج کرده همین اتفاق در عراق، سوریه و لبنان رخ‌داده است و هر جایی که ندای انقلاب را شنیدند توانستند در برابر زورگو‌ها و مستکبران جهان ایستادگی کنند.

استاد دانشگاه افزود: مسلماً دلیل پیروزی انقلاب اسلامی لبیک مردم به این دعوت بزرگ بوده و جنس پیروزی از هم جنس دعوت بوده است و اگر ما می‌خواهیم سیاست‌های فرهنگی را برای کشور تهیه کنیم و ایجاد تحول هستیم چاره‌ای جز بازگشت به دعوت نداریم و امروز وظیفه اقشار فرهیخته و خواص این است که در این دعوت کوشش کنند.

وی خاطر نشان کرد: امسال انتخابات را داریم و انتظار می‌رود که مردم از این حق خودشان برای انتخاب بهره ببرند.

مطالب مشابه