جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

نقش مداحان در گسترش معارف صحیح دینی

تاریخ انتشار:

در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو عباس حیدرزاده با عنوان «نقش مداحان در گسترش معارف صحیح دینی و جلوگیری از شیعه‌هراسی در جهان اسلام»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان به عنوان استاد راهنما، دکتر ناصر رفیعی محمدی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب حاتمی کن‌کبود به عنوان استادان مشاور و حجت‌الاسلام والمسمین دکتر احمد عابدی، دکتر محمدرضا مصطفی‌پور و دکتر فریدون محمدی فام به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

مداحی در جامعه شیعی یک ظرفیت اختصاصی و بی‌بدیل است که اگر مداحان به‌درستی نقش خود را در جامعه ایفا نمایند، آن‌گاه می‌توانیم جامعه‌ای ولایی، بانشاط، منسجم، در مسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام و به‌دور از هرگونه تحریف، بدعت و خرافه داشته باشیم. نقش‌آفرینی مداحان در راستای اهداف ائمه اطهار علیهم‌السلام سبب جلوگیری از شیعه‌هراسی در جهان اسلام و ایجاد وحدت بین مسمانان خواهد شد.

در این رساله که با روی‌کرد توصیفی ـ تحلیلی تدوین شده است، ابتدا به نقش مداحان در گسترش معارف صحیح دینی در جامعه با عناوینی مانند: مداحان و هدایت جامعه اسلامی، مداحان و وحدت بین مسلمانان، مداحان و ترویج اخلاق اسلامی، مداحان و امر به معروف و نهی از منکر، مداحان و گسترش روحیه شهادت‌طلبی و ظلم‌ستیزی در جامعه، مداحان و تبیین سبک زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام در جامعه و مداحان و مدیریت شادی و عزای مردم پرداخته شده است. سپس منابع صحیحی که یک مداح در راستای نقش‌آفرینی خود در جامعه باید از آن‌ها استفاده نماید، بررسی شده است.

در بخش دیگری از این رساله تحت عنوان «جلوگیری از شیعه‌هراسی در مداحی» به مسائلی هم‌چون بدعت‌های به وجود آمده در مداحی، اعم از اعتقادی، گفتاری و رفتاری و نمونه‌های موجود و لزوم پرهیز از آن‌ها تأکید شده است. در فصل پنجم این بخش راه‌های علمی و عملی جلوگیری از شیعه‌هراسی در مداحی بررسی شده است. در قسمت راه‌های علمی مواردی مانند: ارتقای سطح آگاهی مداحان در زمینه‌های علم کلام، شناخت مبانی مذهب تشیع و دیگر مذاهب اسلامی، تدوین مقاتل تخصصی با تکیه بر منابع معتبر و بدیهیات عقلی، شناخت سنت و بدعت در عزاداری ائمه اطهار علیهم‌السلام، ایجاد بینش و روش تقریب مذاهبی ارائه شده است. در قسمت راه‌کارهای عملی، به مواردی مانند: ساماندهی و آموزش مداحان، عمل به سیره پیامبر و ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین توسط مداحان، معرفی و تکریم مداحان الگو، ارتباط داشتن با علما و مراجع عظام تقلید، تهیه آیین‌نامه برای رسانه‌ها در نشر مداحی‌های صحیح، پیش‌گیری و مقابله با جریان‌های انحرافی در مداحی و برخورد با مداحان متخلف پرداخته شده است.

در بخش پایانی این نوشتار پیامدهای مداحی‌های غیراصولی، هم‌چون جای‌گزینی بدعت به جای سنت، وهن مذهب و وهن اهل‌بیت علیهم‌السلام، تحریک عواطف مذهبی و ایجاد تفرقه بین مسلمانان، ایجاد گروه‌های تکفیری و شیعه‌کشی و فرصت برای دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه بین مسلمانان و شیعه‌هراسی ذکر شده است.

مطالب مشابه