با سخنرانی دکتر حیدر عیوضی برگزار شد:

نشست میراث نسخ خطی در ادیان ابراهیمی

تاریخ انتشار:

دکتر حیدر عیوضی در این نشست در تعریف متون گفت: منظور ما از متون ادیانی در این بحث، متونی که درباره متون مقدس ادیان دیگر، الهیات یا سنت‌های دینی ادیان دیگر توجه می‌کند یا آن‌ها را نقد می‌کند و به چالش می‌کشد و با متن مقدس خود مقایسه می‌کند و می‌خواهد برتری آیین خود را در آیین دیگر نشان دهد.

وی در ادامه گفت: در کنار ردیه‌نویسی که همواره در ادیان رایج بوده، از قرن بیست و یکم گفت‌وگوهای علمی شکل می‌گیرد. نسخه‌های خطی متعددی وجود دارد که موضوع آن گفت‌وگو است ولی تخیلی و زائیده ذهن نویسنده است. مانند مناظره مسلمان و مسیحی که آقای دکتر جعفریان تصحیح کرده است. متون دیگر هم هستند که حالت مناظره هستند ولی گفت‌وگوی علمی نیستند.

عیوضی هم‌چنین گفت: در مطالعات تطبیقی ادیان ابراهیمی آن‌چه الان به صورت پویا مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است، مطالعات بینامتنی است که شاخه‌ای نوپا و فراالهیاتی است یعنی دغدغه، دغدغه کشف یک معضل متنی و الهیاتی است.

این پژوهشگر نسخ خطی در ادامه گفت: مطالعات روی نسخه‌های خطی در واقع پژوهش در تاریخ اندیشه است. رویکرد عالمان ما درقبال یهودیان و مسیحیان در دوره‌های تاریخی مختلف یکسان نبوده است. با توجه به شرایط اجتماهی و اقتصادی و مسائل دیگر، این رویکرد عالمان مسلمان تغییر پیدا می‌کند. هم‌چنین تمرکز در نسخه‌های خطی، سفر در زمان است و متناسب با نسخه‌ای که می‌خواهیم تصحیح کنیم، وارد قرن و عصری نویسنده می‌شویم. پژوهش در نسخه‌های خطی، تمرین جزء‌نگری است.

در ادامه این نشست، دکتر عیوضی به سؤالات استادان و دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ گفت.

مطالب مشابه