جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

موقعیت روزنامه ها در مورد فرقه هایی مذهبی و قومی 2006 مطالعه تحلیلی برای روزنامه های الزمان، الصباح و عدالت

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو امیر جمال حسن با عنوان «موقعیت روزنامه‌ها در مورد فرقه‌هایی مذهبی و قومی 2006 مطالعه تحلیلی برای روزنامه‌های الزمان، الصباح و عدالت»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا به عنوان استاد راهنما و دکتر رسول خضرلو به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

تحریک و تغذیه برخی از جنبش‌ها و احزاب و نیز دخالت‌ کشورهای خارجی، شرایطی مشابه با هرج و مرج حقوقی و سیاسی در عراق ایجاد کرد که تا حدی کشور را درگیر تجزیه و درگیری‌های قومی و مذهبی کرد؛ تا جایی که منجر به تهدیدی واضح برای هویت و وحدت ملی این کشور گردید. این مسئله لزوم توجه بیش از پیش رسانه‌ها به گفتمان مذهبی و سیاسی معتدل را آشکار کرد. همین امر یكی از دلایل پژوهش پیش‌رو است كه میزان تأثیر مطبوعات عراق را در چارچوب فرقه‌گرایی مذهبی و قومی و میزان پذیرش گفتمان میانه‌رو دریابیم. درواقع هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این پرسش اساسی است که رسانه‌ها در کاهش یا افزایش فرقه‌گرایی مذهبی و قومی در عراق چه نقش مثبت و منفی ایفا می‌کنند؟ و اثبات این فرضیه است که رسانه‌ها تأثیرات مثبتی در کاهش میزان فرقه‌گرایی مذهبی و قومی در عراق از طریق تأثیر خود بر جامعه سیاسی و دعوت به تساهل مذهبی در دست‌یابی به آزادی دینی دارند. این مسئله مستلزم تمایزدهی بین دو نوع گفتمان است. گفتمانی که درصدد تحریک و فتنه‌انگیزی میان گروه‌های مختلف مردمی با یک‌دگیر از طریق جعل حقایق و تحریک احساسات می‌باشد و گفتمان دینی که به‌طور مبنایی متکی به دین بوده و تهی از روی‌کرد مقابله‌ای و التهابی است؛ بلکه هدف آن تبیین و تعمیم مفاهیم دینی و ارزش‌های عالی آن و جنبه‌های تشریعی اعم از امور عبادی و مسائل مربوط به روابط میان‌فردی می‌باشد.

این پژوهش با هدف روشن ساختن اثربخشی روزنامه‌ها از فرقه‌گرایی مذهبی و قومی و به‌ویژه دستیابی به میزان این اثربخشی در سال 2006، و چگونگی ارزش‌دهی و رجحان‌بخشی به روزنامه‌های عراقی برخوردار از گفتمان‌ معتدل در برابر روزنامه‌هایی با افکار افراطی و فرقه‌ای تدوین شده است.

در طی این پژوهش علمی، پژوهش‌گر از طریق بررسی نمونه، به این نتیجه رسید که گروه قومی مورد نظر گرایش جدایی‌طلبانه ندارد؛ به‌ویژه اگر این گروه قومی در سرزمین‌های کشورهای همسایه امتداد یافته باشد، یا در مناطق مرزی کشور تمرکز داشته باشد.

هم‌چنین پژوهش‌گر، مجموعه‌ای از پیشنهادات را ارائه داد که مهم‌ترین پیشنهادت، به شرح زیر است:

از مقامات ذی‌صلاح درخواست می‌شود تا با نظارت دقیق بر رسانه‌ها ـ اعم از رسانه‌های الکترونیکی و کاغذی ـ سهمی در کاهش میزان فرقه‌گرایی مذهبی و قومی داشته باشند.

مطالب مشابه