جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

تأثیر فیلم مردم نگارانه در فرهنگ سازی جامعه و نقش تکنیک های فنی در آن

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو ذوالفقار المطیری با عنوان «تأثیر فیلم مردم‌نگارانه در فرهنگ‌سازی جامعه و نقش تکنیک‌های فنی در آن»، دکتر محمدعلی بهشتی منش به عنوان استاد داور و دکتر میثم ایرانی به عنوان مشاور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

فیلم مستند قوم‌نگاری یکی از مهم‌ترین اشکال رسانه‌ای تلقی می‌شود که مطالب خود را از واقعیت‌های زندگی می‌گیرد، خواه با گزارش مستقیم روی‌داد، و یا با پیکربندی مجدد آن نزدیک به حقیقت. این همان چیزی است که دو برادر (لومیر) به ارمغان آوردند. زیرا وی هنگام فیلم‌برداری اولین فیلم در تاریخ، آن‌ها را در نظر نگرفت.

ظهور فیلم در اواخر قرن هجدهم زبان جدیدی را ایجاد کرد. این زبان تصویری است که مسائل و مشکلات جامعه را بیان می‌کند، و آغاز تصویر بر اساس ضبط جلوه‌های طبیعی و مستند کردن زندگی همان‌طور که در طبیعت است و با گذشت زمان مفهوم مستند قوم‌شناختی تکامل می‌یابد، تا زمانی که به یک علم برای مطالعه تبدیل می‌شود و این در معتبرترین دانشگاه‌های بین‌المللی تدریس می‌شود که در ساختمان‌های اساسی خود بر اساس علوم مردم‌شناسی و مردم‌نگاری، شاه‌کارها و حامیان مالی آن بنا شده و با عناصر زبان تصویر سینمایی و تلویزیونی تکمیل می‌شود. یا قبایل بدوی با دقت، از زبان، آداب، رسوم، احکام، آیین‌ها، ساختار اجتماعی و حتی تعارضات قبیله‌ای بین آن‌ها. همان‌طور که این جوامع در مکان‌ها و مناطق جدا شده‌ای از این جهان پهناور زندگی می‌کنند و ساده‌ترین اصطلاحات و دانش رایانه‌ای را که در اطراف آن‌ها می‌چرخد، نمی‌شناسند. جهانی و اطلاعاتی، این نوع فیلم روی‌کرد خاص خود را از جنبه سرگرمی دارد که باعث رنج آن می‌شود مشکلات کمبود بودجه باعث کاهش حضور آن در عرصه رسانه شد، اما امروزه موضوع تغییر کرده است. بسیاری از کشورها، نهادها و شبکه‌های ماهواره‌ای از نقش این فیلم در ساختن جوامع آگاه شده‌اند، به‌ویژه پس از تغییر شکل برخورد با آن و محدود نشدن به جنبه تبلیغاتی و حرکت آن به سمت تقویت جنبه‌های فرهنگی و فکری. این روی‌کرد فضای جدیدی برای فیلم مردم‌نگاری ایجاد کرده است تا به حقیقت بپردازد و سپس روند ساخت آن مطابق با مکانیسم‌های داستانی جدیدی که به هم‌پوشانی سبک بین دو علم مردم‌شناسی و مردم‌نگاری بستگی دارد، توسعه می‌یابد.

این تحقیق مربوط به یک مسئله جدید مدرنیستی است که ما قبلاً آن را مستند قومنگاری نشنیدهایم و یا با آن آشنا نیستیم، و تلاش برای کشف تأثیر آن در آموزش جامعه و سپس یادگیری تکنیکهای هنری آن است که از طریق آن میتوانیم به سیستمهای اجتماعی، فرهنگی، عقیدتی، هنری و مذهبی، ساختارهای آنها و روابط آنها فروبرویم.

مطالب مشابه