حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی:

جهان کنونی به لحاظ سیاسی و دینی راست گرا شده است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست علمی «جغرافیای دینی جهان امروز و نسبت آن با منافع ملی ما» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی، مشاور عالی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و سفیر اسبق ایران در واتیکان و مراکش، روز چهارشنبه اول مردادماه 1399 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این‌که راست‌گرایی دینی در حال حاضر در سطح جهان بسیار قوی است، گفت:  متأسفانه در ایران تصویری از راست‌گرایی وجود ندارد و ما باید از نسبت آن با مصالح و منافع ملی‌مان آگاه باشیم.

وی سپس به تعریفی از منافع ملی پرداخت و گفت: جلب منفعت و دفع زیان و ضرر، به معنی منافع ملی است و در حال حاضر دفع ضرر اهمیتی بیشتری از جلب منفعت دارد. دیگر معنی منافع ملی آن است که هر حاکمیتی باید جایگاه خود را در حوز‌ه‌های گوناگون ارتقا دهد. سنتز بین تصور دیگران و واقعیت ما بر اساس تصورات از خودمان نشان می‌دهد که چگونه باید منافع ملی‌مان را تأمین کنیم.

مسججامعی گفت: ایران در سطح جهانی سه شاخصه دارد. نخست، ایران به معنی سیاسی و جغرافیایی خود در جهان؛ دوم، ایران به عنوان مرکز ثقل تشیع در جهان؛ و سوم آن‌چه که طی سال‌های اخیر با عنوان محور مقاومت از آن یاد می‌شود.

وی در ادامه به بحث راست‌گرایی پرداخت و گفت: جهان در حال حاضر فوق‌العاده و به صورت غیر قابل توصیفی به لحاظ دینی و سیاسی، راست‌گرا شده است. در حال حاضر راست‌گرایی دینی مربوط به هندوها، حتی بودایی‌ها که معمولاً گرایش‌های بنیادگرایانه ندارند، در بین مسیحیان مفصل است و در میان یهودیان نیز بسیار مفصل است. در میان همه ادیان‌، شاهد نوعی راست‌گرایی هستیم. در بسیاری از موارد، راست‌گرایی یک زمینه ایدئولوژیک دارد اما این زمینه مخصوصاً در دوران کنونی، بهانه است و درنهایت، دلواپسی آن، دین نیست بلکه سیاست است.

مسجدجامعی در ادامه به بررسی راست‌گرایان در جریان‌های سیاسی در ایالات متحده پرداخت و گفت: فضا در حال حاضر در جهان کم و بیش راست شده و مهم‌ترین علت آن، راست‌های آمریکایی هستند و که با روی کار آمدن ترامپ، شرایط را بسیار تغییر داده‌اند.

وی افزود: راست‌گرایان در حال حاضر غیر خودشان را عمیقاً منفعل یا ساکت می‌کنند و بعضاً تحت تأثیر قرار می‌دهند. به دلیل آن‌که راست‌گرایی یک مکتب منفعل و روشن‌فکرانه نیست بلکه مکتبی است که عملاً حضور فعال دارد و عملاً بسیار جسور است و در مقابل طرف مقابلش می‌ایستد و او را منفعل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسجدجامعی در پایان این نشست علمی به سؤالات حاضران پاسخ گفت.

مطالب مشابه