جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو محمدعلی لیالی با عنوان «تداوم مکتب کلامي قم در قرن ششم بر اساس انديشه‌هاي کلامي ابن‌شهرآشوب و عبدالجليل رازي قزويني و سديدالدين رازي حمصي» حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری به عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن نادم به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر طالقانی، دکتر محمد جاودان و دکتر علی آقانوری به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

متکلمان شیعی در طرح مبانی و مسائل کلامی، روش‌شناسی‌های مختلفی داشته‌اند. این اختلاف به پیدایش مدارس و مکاتب کلامی منجر گردید.

یکی از مکاتب کلامی شیعه که در قرن چهارم به اوج خود رسید، مکتب کلامی و حدیثی قم بود. مکتب کلامی قم بیشتر با اندیشه‌های کلامی شیخ صدوق شناخته می‌شود. دیدگاه‌های مکتب کلامی قم و شیخ صدوق با موافقت‌ها  و مخالفت‌هایی از سوی دیگر متکلمان شیعه و مکاتب کلامی روبه‌رو شد.

هدف از این پژوهش، بررسی تداوم یا عدم تداوم مکتب کلامی قم در قرن ششم بر پایه آثار و اندیشه‌های کلامی ابن‌شهرآشوب، عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی است.

سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جایگاه مکتب کلامی قم در قرن ششم بر پایه آثار و اندیشه‌های کلامی متکلمانی چون ابن‌شهرآشوب، عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی چگونه بوده و این متکلمان درباره روش و اندیشه‌های کلامی مکتب کلامی قم و شیخ صدوق چه موضعی داشته‌اند؟

پژوهش پیش رو؛ با روش اسنادی و کتابخانه‌ای و توصیفی و تحلیلی و مقایسه‌ای، به بررسی تداوم یا عدم تداوم مکتب کلامی قم و اندیشه‌های کلامی شیخ صدوق در قرن ششم در آثار و اندیشه‌های ابن‌شهرآشوب و عبدالجلیل رازی قزوینی و سدیدالدین رازی حمصی پرداخته و تداوم یا عدم تداوم این اندیشه‌ها را رصد کرده است.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد با توجه به مقتضیات قرن ششم و مباحث و مسائل کلامی مطرح در قرن ششم، برخی از مباحث و مسائل مکتب کلامی قم و اندیشه‌های کلامی شیخ صدوق مورد تأیید بوده و برخی از مباحث و مسائل و اندیشه‌های کلامی با نقد و مخالفت مواجه شده است.

مطالب مشابه