آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب:

تاریخ انتشار:

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به همراه جمعی از مسئولان این دانشگاه با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: جای دانشگاه ادیان و مذاهب در حوزه و دانشگاه خالی بود که بحمدالله به همت شما این خلأ مرتفع شده است اما آن‌چه بسیار اهمیت دارد و باید مد نظر داشته باشید، این است که اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم، می‌بینیم از همان طلیعه ظهور، پیش از آن‌که از عرب و عجم و امثالهم سخن بگوید، از بشر و حقوق بشر سخن به میان آمده است. در سوره مبارکه مدّثر، که از سور مَکّی است و در آغاز بعثت بر پیامبر(ص) نازل شده‌، سه بار کلمه بشر تکرار شده است که دو بار آن اشاره به این موضوع دارد و فرموده قرآن کریم مربوط به کل انسان‌هاست: «ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ» و «نَذیراً لِلْبَشَر».

معظم‌له ابراز داشتند: خداوند قرآن را نازل نکرد که برای یک ملت و مملکت خاص باشد، این کتاب برای همه بشر و کتابی جهانی است! این‌که خداوند فرمود «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» وظیفه همه ما را مشخص می‌کند. نمی‌توانیم بین‌المللی سخن بگوییم و محلی و منطقه‌ای فکر کنیم. «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» یعنی این کتاب آن‌قدر توانمند است که بر همه مکاتب دیگر جهان پیروز شود و ظفر یابد و این کار به دست شماست.

ایشان تصریح داشتند: اگر دیگر مکاتب جهان را نشناخته و سخن اندیشمندان جهان را نفهمیده باشیم، چگونه می‌توانیم «لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» را محقق کنیم؟ اگر در حوزه، فلسفه غنی و قوی نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم سخن فلاسفه دیگر را رد کنیم؟ اگر کلام و تفسیر متقن و عمیق نداشته باشیم، چگونه می‌خواهیم نحله‌ها و فرقه‌های مختلف را نقد کنیم؟ این‌که رسول گرامی اسلام فرمود «الاسلامُ یعلو ولا یعلی عَلَیهِ» این جمله خبریه است که به داعی انشاء القاء شده؛ یعنی بر همه شما لازم و واجب است که بکوشید جهانی بیندیشید و جهانی سخن بگویید.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: مدیریت حوزه‌های علمیه باید به‌گونه‌ای باشد که مانع نهال‌فروشی حوزه شود. بارها به عرض دوستان رسید که اگر الان خدای ناکرده خروجی نجف را از ما بگیرند، تمام حوزه‌های علمیه سراسر جهان تشیع تعطیل می‌شود، چراکه مهم‌ترین کتب درسی حوزه‌های علمیه در نجف تولید شده است اما خروجی نجف مدیون مدیریت و عقلانیت سید مرتضی است. وقتی وی زعیم حوزه علمیه نجف شد، ابتدا وقف كردن را به مردم یاد داد كه وقف می‌تواند برای تربیت شاگردان و تأمین كتاب و لوازم‌التحریر طلاب هم باشد؛ یعنی وقف را احیا کرد و در گام بعدی با شناسایی طلاب نخبه و حمایت ویژه از آن‌ها موفق شد شیخ طوسی‌ها را تربیت كند.

ایشان اذعان داشتند: یك طلبه فاضل و بااستعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلأ مرجع و استاد را در آینده پر كند و وظیفه ما نیز این است كه این طلبه فاضل را شناسایی و او را حمایت كنیم تا وارد كارهای اجرایی نشود و به درس و بحث خود ادامه دهد.

معظم‌له در ادامه خاطرنشان کردند: مرحوم بحرالعلوم در شرح کیفیت تدریس خواجه می‌گوید: «وقتی ایشان نام سید مرتضی را در جلسه درس ذکر می‌کرد، عبارت صلوات الله علیه را در وصف ایشان به کار می‌برد». شاگردان از ایشان سؤال کردند که چرا بر سید مرتضی صلوات می‌فرستید؟ ایشان فرمود: «وقتی خدا در سوره احزاب بر علما صلوات فرستاده، چرا ما بر آن‌ها صلوات نفرستیم؟» یعنی انسان می‌تواند به جایی برسد که مصداق صلوات الهی باشد که بحمدالله این زمینه امروز در حوزه‌ها بیش از گذشته فراهم است.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود بیان داشتند: مردم عقیده می‌خواهند، آن‌چه جامعه و مردم را حفظ می‌کند عقاید آن‌ها است. کمتر کسی فکر می‌کرد شوروی با آن عظمت از هم بپاشد اما به سبب نبود عقیده، این اتفاق در شوروی افتاد اما کشوری مانند هند چون عقیده در مردم آن وجود داشت، با همه فقر و کمبودها هم‌چنان رشد کرد و امروز از قدرت‌های جهانی محسوب می‌شود اما نکته مهم این است که اگر نیاز مردم به عقیده از راه صحیح تأمین نشود، عقاید به سمت بت‌پرستی و گاوپرستی و امثال ذلک منحرف می‌شود. از سوی دیگر انسان اگر با حرف حق مواجه شود، آن را می‌پذیرد، چرا که خداوند انسان را بدون سرمایه خلق نکرده است و ما از دانشگاه ادیان و مذاهب انتظار داریم حرف حق و پیام قرآن را به همه جهانیان برساند.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تجلیل از زحمات و تلاش های علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به ارائه گزارشی از فعالیتهای دانشگاه ادیان و مذاهب پرداخت.

مطالب مشابه