عضو مجلس خبرگان رهبری:

چتر تقریب بر نهادهای فعال در جهان اسلام گسترده شود

تاریخ انتشار:

آیت الله احمد مبلغی چهارشنبه 16 بهمن‌ماه 1398 در نشست علمی نشست علمی «انقلاب اسلامی و تقریب مذاهب؛ بررسی دیدگاه‌ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی آیت‌الله خامنه‌ای مد ظله العالی» در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: تقریب مذاهب اسلامی یک حرکت فراگیر و جامع و حتی مسلط و مسیطر بر سیاست است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: وقتی موضوع اختلاف سیاسی با کشورهای دیگر را مطرح می‌کنیم، تقریب مذاهب اسلامی چیزی نیست که در حاشیه و به صورت بی‌جان و کم‌جان قرار بگیرد، و باید حرف، اندیشه و تخصص و سیاست خود را به فضاهای سیاسی القا کند.

مبلغی اضافه کرد: ما باید از رهبری و نگاه منسجم ایشان، اندیشه‌ها، اصول و راهبردها را انتزاع کنیم.

وی  با بیان این‌که در نگاه و کلام رهبری در رابطه با مسائل سیاسی، توحید نظام‌های سیاسی به مفهوم یکی کردن نظام‌های سیاسی نیست، گفت: ایشان حتی در توحید مذهب که از سیاست هم مهم‌تر است به چنین چیزی قائل نیستند.

مبلغی با بیان این‌که نظام سیاسی هر کشوری گرفته شده از مذهب آن است، یادآور شد: هیچ کشوری حاضر نیست نظامی سیاسی را که در یک ابعاد خاص مورد نظر ما است، بپذیرد.

مبلغی هم‌چنین با اشاره به توحید جغرافیای سیاسی گفت: در کلام رهبری، توحید جغرافیای سیاسی به معنای ساختن اِمارت‌های مختلف تحت عنوان یک اِمارت واحد نیست، هرچند که مسئله قطب سیاسی و قطب جهان اسلام را مانند قطب اروپا و قطب‌های دیگری که وجود دارد، مطرح می‌کنند.

وی افزود:‌ توحید سیاسی در کلام رهبری یعنی مبارزه با ظلم و تهدیدی که استکبار جهانی و سلطه صهیونیسم متوجه جهان اسلام نموده و این خیلی صریح در کلام ایشان آمده است.

مبلغی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که تقریب زیبا است ولی باید در این زمینه صادق بود، بیان کرد: نظام اسلامی صدق را ایجاد کرده، اگر همه با هم تقریب کنیم و این موضوع در درون وجدان‌ها خطور پیدا کند، هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

مطالب مشابه