حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام ریاست دانشگاه:

شیعه و سنی باید به سمت تأسیس تمدن نوین اسلامی حرکت کنند

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، جمعی از دانشجویان اهل‌سنت دانشگاه ولایت سیستان و بلوچستان روز شنبه 25 آبان‌ماه 1398 ضمن بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام ریاست دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی سلطانی رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه در این دیدار ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب اختصاص به شهر و قشر خاص و دین و مذهب خاصی ندارد و فرصتی است که به برکت نظام اسلامی فراهم شده تا افراد مختلف از سراسر کشور و دنیا در کنار هم و زیر یک سقف با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره وحدت گفت: تعبیر مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان درباره وحدت این بود که وحدت یک مسئله صوری و شکلی نیست بلکه یک اعتقاد واقعی و قلبی است. هفته وحدت یک رویکرد، سیاست، هدف، رسالت و اعتقاد است. این وحدت در محدوده اول، گفت‌وگو بین شیعه و سنی و در مرتبه بعدی بین فرق هر مذهب و در مرتبه بعد بین ادیان ابراهیمی است.

وی افزود: وحدت و اتحاد به این معنی نیست که هرکس از اعتقاداتش صرف نظر کند. البته افراد می‌توانند به عنوان تحقیق و بررسی و پژوهش، اعتقادات دیگران و حتی خود را مد نظر قرار دهند و آن‌چه را که بر اساس استدلال به آن یقین پیدا می‌کنند، بپذیرند.

قائم‌مقام ریاست دانشگاه هم‌چنین گفت: بر اساس فتوای مراجع تقلید، اعتقادات، تقلیدی نیست و هرکس در هر مرتبه و جایگاه اجتماعی که دارد، باید به‌شخصه درباره امور اعتقادی خود مانند توحید، نبوت و معاد تحقیق کند. البته خداوند حکیم این امر را به گونه‌ای تدبیر کرده تا همه بتوانند به آن دست یابند. لذا عقیده و اعتقادات، تحمیلی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جعفرطیاری در ادامه افزود: وحدت این است که کنار یکدیگر بنشینیم و یکدیگر را در عمل تحمل کنیم و در رفتار، همدیگر را تخریب نکنیم. عده‌ای به پیامبر «اذن» می‌گفتند یعنی آن حضرت گوش است. این بدان معنا است که حضرت سخن دیگران را در آن فضا می‌شنیدند. لذا اگر ما مسلمانان به همین خصلت پیامبر عمل کنیم و گوش شنوا داشته باشیم، دیگر نباید دیگران را به خاطر عقیده متفاوت‌شان تکفیر کنیم که نمونه آن را امروزه در داعش می‌بینیم. پیامبر(ص) گوش بود و با پذیرفتن همگان، باعث شد بسیاری مسلمان شوند. در قرآن آمده است: «والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم». منظور از کفار، کفار حربی است که شمشیر کشیده و جنگ می‌کنند. افرادی هم اهل ذمه بودند و خوش‌رفتاری و تحمل پیامبر(ص) باعث جذب آنان می‌شد. در زمان ائمه(ع) نیز افرادی بودند که به آن حضرات ناسزا می‌گفتند اما ائمه با مهربانی با آنان رفتار می‌کردند و باعث جذب آنان می‌شدند.

جعفرطیاری در پایان گفت: هفته وحدت در مرحله اول این است که یکدیگر را تحمل کنیم. همه، خدا، پیامبر، کعبه، قرآن، اصل نماز، روزه و حج را قبول داریم. با این همه مشترکات باید یکدیگر را تحمل کنیم و تکفیر نکنیم. مرحله دوم، قرار گرفتن در یک جبهه در مقابل دشمن مشترک است. مرحله سوم، هم‌افزایی است. شما مثبتات و توانمندی‌ها و فرصت‌هایی دارید. باید این‌ها را کنار هم بگذاریم تا هم‌افزایی به صورت تصاعدی افزایش یابد. مرحله چهارم نیز این است که به سمت تأسیس تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.



مطالب مشابه