مکتب تفکیک

نام کتاب: مکتب تفکیک
مؤلف: محمد رضا حکیمی
ناشر: دلیل ما
نوبت چاپ: هشتم
زبان: فارسی
تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه
سال چاپ: ۱۳۸۳ش
مجلدات: ۱ جلد
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)

 

معرفی:
مکتب تفکیک از جریاناتی است که منکر اعتبار عقل فلسفی و شهود عرفانی بوده و بر پیراسته سازی معارف وحیانی از دست آوردهای بشری تأکید می نماید. نویسنده در آغاز “مکتب تفکیک “را این گونه تعریف می‌کند :مکتب تفکیک، مکتب جداسازی سه راه و روش معرفت، و سه مکتب شناختی است در تاریخ شناخت‌ها و تاملات و تفکرات انسانی، یعنی راه و روش قرآن، راه و روش فلسفه، و راه و روش عرفان .هدف این مکتب ناب سازی و خالص مانی شناخت‌های قرآنی و سره فهمی این شناخت‌ها و معارف است، به دور از تاویل و مزج با افکار و نحله‌ها، و برکنار از تفسیر به رای و تطبیق، تا “حقایق وحی “و اصول “علم صحیح “مصون بماند و با داده‌های فکر انسانی و ذوق بشری درنیامیزد و مشوب نگردد .”پس از آن در کتاب نکاتی در خصوص معارف یا شناخت حق، تاویل، ضرورت تفکیک، مرزبندی حقایق و اهمیت آن در کار شناخت حقایق، و مانند آن مطرح می‌شود .در بخش دیگر در باب “مسائل تاریخی و علمی مکتب تفکیک “اطلاعاتی درج می‌گردد ;سپس درباره نگرش تحقیقی مطالبی فراهم می‌آید .معرفی عالمان تفکیکی از دیگر مطالب این کتاب است .این افراد عبارت‌اند از :سید موسی زرآبادی، میرزا مهدی اصفهانی (خراسانی)، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، شیخ علی اکبر الهیان تنکابنی، سید ابوالحسن حافظیان، شیخ هاشم مدرس قزوینی خراسانی، میرزا علی اکبر نوقانی، شیخ غلامحسین محامی بادکوبه‌ای، میرزا جواد آقا تهرانی و شیخ محمد باقر ملکی .در کتاب همچنین چند پیوست در ارتباط با مکتب تفکیک درج گردیده است.
کتاب دارای شش فصل می باشد که عبارتند از:
فصل اول: تاریخچه مکتب تفکیک؛ در این فصل از پیشینه فلسفه ستیزی در خراسان، تاریخ موسس این مکتب و پیروان وی و عوامل شکل گیری و رواج آن بحث شده است.
فصل دوم و سوم: روش شناسی مکتب تفکیک؛در این دو فصل، رویکرد های گوناگون این مکتب در ارزش نقل، عقل و شهود بررسی و نقد شده است. در فصل سوم به اعتراض های عقلی تفکیک بر روش شناسی فلسفی نیز پاسخ داده شده است.
فصل چهارم: گزارش و نقد آرای تفکیکیان در خداشناسی و جهان شناسی و انسان شناسی و معادشناسی می باشد.
فصل پنجم: بررسی نقدهای تفکیکیان بر فلسفه و عرفان؛ در این فصل در دو بخش، نقدهای روایی و تاریخی مکتب بر روش فلسفی و عرفانی به ویژه آنها که در میان معاصران و در فضای غیر تخصصی طرح می شود بیان و نقد و بررسی شده است.
فصل ششم: نتایج و آثار مکتب تفکیک؛ در این فصل، آثار اجتماعی مثبت و منفی جریان تفکیک به صورت گذرا بیان شده است.