در دانشگاه علامه اقبال پاکستان مطرح شد؛

کرسی اقبال‌شناسی و زبان اردو در دانشگاه ادیان و مذاهب راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار:

دانشگاه علامه اقبال نقش تاریخی در سرزمین پاکستان ایفا کرده است. این دانشگاه، دانش را به اعماق روستاها برده و سطح علمی مردم پاکستان را ارتقا داده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در سفری به پاکستان با حضور در دانشگاه علامه اقبال ،  با مسئولین و دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه علامه اقبال پاکستان گفت: دانشگاه علامه اقبال نقش تاریخی در سرزمین پاکستان ایفا کرده است. این دانشگاه، دانش را به روستاها برده و سطح علمی مردم پاکستان را ارتقا داده است. بنده در سراسر جهان دانشمندانی از پاکستان را دیده‌ام که در سازمان‌های جهانی مهم دنیا حضور دارند. شما هیچ سازمان بین‌المللی را نمی‌بینید که پاکستانی در آن وجود نداشته باشد واین ثمره تلاش‌های شما است. همچنین نقش تاریخی دانشگاه اقبال را در صد سال آینده خواهید دید و مشخص می‌شود، در زمینه‌ علمی کار بسیار بزرگی انجام داده‌اید.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب ادامه داد: دومین نکته در باب شخص اقبال لاهوری است. علامه اقبال در ایران مانند دیگر شخصیت‌های بزرگ ایرانی است. بدین معنا که وقتی نام شاعرانی چون سعدی، حافظ، مولانا، عنصری و فردوسی و شعرای برجسته مطرح می‌شوند اسم اقبال هم در بین آنها نیز می‌آيد. وقتی اسم روشنفکران بزرگ ایران مطرح می‌شود علامه اقبال جزو یکی از آنها قرار می‌گیرد. وقتی نام بزرگان بیداری اسلامی مانند سید جمال، عبده و کواکبی مطرح می‌شود در اینجا هم، باز اسم علامه اقبال مطرح می‌شود. نام اقبال در همه شهرها و شهرستان‌های ما یاد می‌شود. ایشان برای ائمه علیهم السلام هم شعر گفته، بنابراین اسمش بر سر منابر هم هست. علامه اقبال جهان وطن و‌ جهان‌بین بود. دینش هم جهانی بود. نادره روزگار بود.

وی گفت: سومین دلیل درباره کشور دوست و عزیز ما پاکستان و همچنین مسئولیت بزرگ ما در این‌باره این است که ما پاکستان را در ذهن و دل و‌ جان‌مان عزیز می‌داریم. بنده به‌عنوان رئیس یک دانشگاه غیردولتی اعلام کرده‌ام که ما کرسی اقبال‌شناسی و زبان اردو را در دانشگاه ادیان و مذاهب راه اندازی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه ادیان ادامه داد: زبان فارسی در بین شما چیز جدیدی نیست، ولی اردو برای بنده کمی تازه است. انشاالله ما این قدم را بر خواهیم داشت. نمایندگی دانشگاه علامه اقبال را هم به عهده می‌گیریم و یک نفری را به‌عنوان رابط دعوت می‌کنیم تا بیاید ایران و ما را با نحوه پذیرش دانشجویان آشنا کند. ما می‌خواهیم کار عملیاتی را زودتر شروع کنیم.

وی در پایان جلسه گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب اولین دانشگاه ادیانی جهان، و یک دانشگاه پژوهش‌محور در زمینه تحصیلات تکمیلی است. ما در دانشگاه ادیان دوره لیسانس نداریم. در این دانشگاه حدود ۵۰۰ کتاب راجع به ادیان تالیف شده است. عمر دانشگاه ادیان از نصف عمر دانشگاه شما یعنی دانشگاه اقبال کمتر است اما ما از سی و پنج کشور دنیا دانشجو داریم و تمام ادیان جهان را تدریس می‌کنیم. ما در دانشگاه ادیان دانشکده مذاهب نیز داریم. رشته مذاهب کلامی، مذاهب فقهی، تقریب بین مذاهب و همه مسائل مربوط به مذاهب را در این دانشکده تدریس می‌کنیم. در این دانشگاه همه مذاهب هشتگانه تدریس می‌شود. علت اینکه می‌گویم هشت تا، چون کنفرانس مذاهب اسلامی هشت تا را قبول کرده است، بنابراین ما در دانشگاه ادیان هیچ بحث مذهبی نداریم و هیچ اختلافی هم نمی‌بینیم و مسئله اصلی یعنی گفت‌وگو با ادیان دیگر را مهم می‌دانیم. دست ما پر است، چون محتوای اسلام قوی است و اصلا احساس کمبودی در گفت‌وگو نخواهیم داشت. ما دانشگاهیان باید برای نزدیکی افکار همدیگر خیلی تلاش کنیم.

مطالب مشابه