نشست علمی «امام حسین (ع) و مستبصران» برگزار شد.

تاریخ انتشار:

نشست علمی «امام حسین(علیه السلام) و مستبصران» با همت دانشکده تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر غفوری نژاد رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد مقدس در تاریخ 28 مردادماه مطابق با عاشورای حسینی به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین غفوری نژاد در ابتدا به اهمیت این موضوع اشاره کرد و گفت: با اینکه آثار و موسوعه های خوبی در موضوع مستبصران گرد آوری شده که عمدتا مشتمل بر سرگذشت آنان و کیفیت استبصارشان است، ولی جای پژوهش های آکادمیک در این زمینه خالی است و دانشجویان می توانند با پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری این خلأ را جبران نمایند.

ایشان افزود: یکی از عوامل مهم رشد جمعیت شیعه در مقایسه با اهل تسنن نسبت به صدر اسلام، استبصار است.

در ادامه رئیس واحد مشهد با اشاره به دیدگاه عالم سنی حسن بن فرحان المالکی در مقاله خود با عنوان "قراءة فی التحولات السنیة للشیعة" گفت: این مقاله به نحوه استبصار دکتر تیجانی پرداخته و هدف آن آسیب شناسی مذهب اهل سنت و شناخت نقاط ضعف و خلأهایی است که موجب گرایش جوانان سنی به مذهب تشیع است.

وی اضافه کرد: مالکی به عواملی همچون افترائات علیه شیعه و کشف کذب آن در مواجهه جوانان سنی با شیعیان، غلو اهل سنت در مورد صحابه و چشم پوشی از خطاهای آنان، کثرت نسبت اجتهاد به صحابه برای پوشش دادن خطاهای آنان، غفلت اهل سنت نسبت به امامان و عالمان از اهل بیت پیامبر(ص) و… به عنوان عوامل استبصار اشاره کرده و از جامعه اهل سنت خواسته است برای این موارد راه چاره ای بیاندیشند.

دکتر غفوری نژاد در پایان به نمونه هایی از سرگذشت مستبصران اشاره کرد که به نحوی با عزاداری اباعبد الله الحسین (علیه السلام) و جایگاه آن حضرت در ارتباط بوده است.

لینک فایل صوتی نشست علمی «امام حسین(علیه السلام) و مستبصران»

 

مطالب مشابه