پخش برنامه رواق اندیشه از شبکه رادیو زیارت با موضوع «زیارت اربعین»

تاریخ انتشار:

برنامه علمی و معرفتی رواق اندیشه از شبکه رادیو زیارت  با موضوع «زیارت اربعین» در روز چهارشنبه ۲۴ شهریور با حضور حجة الاسلام و المسلمین دکتر غفوری نژاد پخش شد.

در این برنامه دکتر غفوری نژاد رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد مقدس به متن مأثور زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: مرحوم محدث قمی دو متن را برای زیارت اربعین ذکر کرده است که یکی از امام صادق (علیه السلام) و دیگری از جابر بن عبدالله انصاری صحابه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است. متن منقول از جابر عینا همان متنی است که برای زیارت امام حسین (علیه السلام) برای نیمه رجب نقل شده است. منبع اصلی این زیارت کتاب المزار مرحوم شهید اول است ولی در مفاتیح، المزار مفید ذکر شده که این به خاطر سهو قلم محدث قمی یا نساخ است.

دکتر غفوری نژاد افزود: به طور قطعی متنی که از معصوم نقل شود اعتبار بیشتری دارد. زیارت اربعین جزء زیارت نامه هایی است که متن مأثور از معصوم دارد و امام صادق (علیه السلام) آن را انشا فرمودند. مرحوم شیخ طوسی در کتابهای تهذیب و مصباح المتهجد این متن را با سند معتبر و قابل تصحیح نقل کرده است. متن شیخ طوسی در طول تاریخ مورد عنایت علمای شیعه بوده است. جناب محمد بن جعفر مشهدی این متن را در قرن هفتم نقل کرده است. سید بن طاووس، شهید اول، کفعمی، علامه مجلسی در قرون هشتم، نهم، دهم و یازدهم به این متن توجه داشته و آن را نقل کردند.

رئیس واحد دانشگاه ادیان و مذاهب در مشهد مقدس در ادامه به مضامین عالی این زیارت اشاره کرد و افزود: این متن به لحاظ مضمونی نیز معتبر است و شواهد مضمونی فراوانی صدور آن از معصوم را تایید می کند. این متن زیارت برآموزه هایی مثل امامت، جایگاه رفیع امام حسین (علیه السلام) در عوالم پیشین و عالم دنیا، تولی و تبری، معاد و موارد دیگر اشاره دارد.

غفوری نژاد مفاد زیارت را در شش بخش قابل مطالعه دانست.  ایشان متن زیارت اربعین را به شش قسمت تقسیم کرد و گفت: در بخش اول، زائر زبارت را با سلام و درود بر حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) آغاز می کند. سلام بر حضرت در سیاق غیبت است یعنی گویا جلالت آن حضرت مانع از این می شود که زائر خودش را خودمانی فرض کند و با لفظ مخاطب حضرت را خطاب کند.

در بخش دوم، زائر در محضر خداوند متعال به مقامات آن بزرگوار شهادت می دهد و گواهی می دهد که تمام میراث پیامبران در اختیار آن حضرت قرار گرفته است. در بخش بعد، زائر حضرت را مورد تخاطب قرار می دهد و بر آن حضرت درودها می فرستد. سپس زائر گواهی می دهد که ولی دوستان آن حضرت و دشمن دشمنان آن حضرت است. آنگاه به مقامات آن حضرت در عوالم پیشین و دنیا و آخرت  اشاره می کند. و در نهایت زائر تمام امامان را مورد خطاب قرار می دهد و به محضر آنان عرض ارادت می نماید.

 

لینک فایل صوتی برنامه رواق اندیشه از شبکه رادیو زیارت با موضوع «زیارت اربعین»

مطالب مشابه