دفاعیه پایان نامه: مبانی و راهکارهای وحدت از نگاه امام باقر و امام …

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که چهار شنبه 15 تیرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 چکیده پایان نامه:                      

امامان شیعه همواره وحدت طلبی و تعامل مذهبی و اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان را به عنوان یک اصل در رسالت خود دنبال می کردند. این نوشتار در صدد است تا مبانی و راهکار های مهم وحدت اسلامی را از دیدگاه دو پیشوای شیعه، امام باقر و امام صادق مورد برسی قرار دهد.

 بیشتر فعالیت های آن دو امام در عرصه های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی در راستای تحقق وحدت و همدلی بین مسلمانان و جلوگیری از اختلاف و تفرقه در جامعه قابل ارزیابی است. این  مجموعه تا حد زیادی توانسته است واقعیت فوق را با بررسی و تبیین سیره قولی و فعلی ایشان استنباط نماید. رساله‌ی پیش رو دارای سه فصل می باشد، فصل اول شامل کلیات بحث که متشکل از سه مبحث می باشد:

 گفتار اول درباره؛ مراد از وحدت و واژه های وابسته و همسو

گفتار دوم درباره؛ قرآن و دعوت به وحدت اسلامی و گفتار سوم درباره وحدت و انسجام در سیره نبی گرامی اسلام

فصل دوم شامل مبانی و محور های وحدت از نگاه امامان صادقین که متشکل از چهار مبحث می باشد:

گفتار اول پیرامون؛ مرجعیت و محوریت قرآن و سنت پیامبر گفتار دوم پیرامون؛ تأکید بر اصول و تعالیم مشترک دینی‌، گفتار سوم پیرامون؛ اجتهاد پذیری تعالیم دینی و وجود اختلاف در افکار و گفتار چهارم پیرامون؛ مرجعیت علمی و دینی اهل بیت.

فصل سوم شامل راهکار های وحدت از نگاه امامان صادقین که متشکل از سه مبحث می باشد: گفتار اول ؛ حضور در اجتماعات عبادی و سیاسی، گفتار دوم ؛ توجه به آموزه ها و تعالیم اخلاقی و اجتماعی و گفتار سوم: اصلاح و تغییر نگرش در برخی میادین علمی و آموزشی .

کلید واژه ها:

وحدت اسلامی، اتحاد، اختلاف‌، تفرقه‌، جامعه اسلامی، اهل سنت، تشیع، مبانی وحدت، راهکار وحدت، اصول مشترک، فرق اسلامی، امامان صادقین

 

مطالب مشابه