دکتر شریعتمداری تاکید کرد؛

اقدامِ تفرقه‌انگیزانه می‌تواند به امنیت و منافع ملی ضربه بزند

تاریخ انتشار:

ایران سرزمین تکثرها و تنوع‌هاست و همین تنوع قومی و تکثر دینی و مذهبی، رنگین‌کمانی جذاب و الهام‌بخش را در آسمان این کشور، رقم زده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری «مشاور عالی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور جهان اسلام» در گفتگویی با اشاره به دیدار هزاران تن از مردم شریف استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلفِ مردم استان پهناورِ سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، از شیعه و سنی، حاویِ نکات ارزنده و تأکیداتی ویژه بود که باید سرلوحه‌ی مسئولان اجرایی و نخبگان فکری، نه فقط در این استان‌ها بلکه در جای‌جای ایران اسلامی واقع شود. تأکید مجدد و مکررِ ایشان بر دو مؤلفه‌ی مهم و حیاتیِ وحدت ملی و امنیت ملی، نشان می‌دهد که هر نوع اقدامِ تفرقه‌انگیزانه یا تحریک‌کننده، چگونه‌ می‌تواند هم به امنیت و منافع ملی ضربه بزند و هم راه را برای پیشبردِ اهداف دشمنان اسلام و ایران هموار کند.
وی ادامه داد؛ ایران سرزمین تکثرها و تنوع‌هاست و همین تنوع قومی و تکثر دینی و مذهبی، رنگین‌کمانی جذاب و الهام‌بخش را در آسمان این کشور، رقم زده است. برخورد هوشمندانه، خیرخواهانه و صادقانه با این چندگونگی‌هایی که همه در زیر پرچم ایران و در مرحله‌ی بعد، اسلام می‌گنجند، مایه‌ی هم‌افزاییِ ملت و دولت ایران می‌شود، همچنان‌که تحریک گسل‌های قومیتی و مذهبی در ایران می‌تواند هم به ایران بزرگ آسیب بزند، هم خودِ تک‌تکِ اقوام، ادیان و مذاهب را ولو اکثریتی داشته باشند، دچار چالش کند.
مشاور عالی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در امور جهان اسلام افزود؛ هرکدام از قومیت‌ها، دیانت‌ها و مذاهبی که در ایران اکثریتی ندارند، در خارج از ایران امتداد دارند و تعامل نادرست با آنها، علاوه بر آسیب‌های داخلی، امتداد آنها در جهان، به‌ویژه در جهان اسلام را هم علیهِ ایران برمی‌انگیزد، هم محدودیت‌ها و دردسرهایی را برای هم‌کیشان یا هم‌قومیت‌های اکثریتِ حاکم در ایران که بسا در دیگر کشورها، اقلیت داشته باشند، موجب می‌شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که علاوه بر اصول اسلامی و مسلمات انسانی و اخلاقی، منطق حکمرانی و تدابیر عقلانی نیز به همزیستیِ مسالمت‌آمیز و پرهیز از هرنوع اقدام تحریک‌آمیز و حساسیت‌زا فرا می‌خواند گفت:سخنان حکیمانه‌ی رهبری که مستظهر به تجربه‌های زیسته‌ی ایشان در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از همنشینی، همفکری و هم‌افزایی با عالمان شیعه و اهل‌سنت است، اگر مورد توجه و اهتمامِ نخبگان و توده‌ی شیعه و سنی، و نیز همه‌ی دیانت‌ها و قومیت‌های ایران که نام و بیرق ایران، چتر جامعِ همه‌ی آنهاست، واقع شود، دیگر ما نباید شاهد نادیده‌گرفتنِ دیگریِ دینی یا مذهبی یا قومی باشیم. ما اگر می‌خواهیم فرهنگ و آرمانمان را در جهان بگسترانیم یا دست‌کم، به رخ بکشانیم، باید در داخل جغرافیای ایران، نمونه‌‌ای عینی و عملی از تکثرگرایی و کثرت‌پذیریِ فرهنگی را به نمایش بگذاریم.

مطالب مشابه