علوم سیاسی

رشته «علوم سیاسی» در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن به شناخت و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های سیاسی، افکار سیاسی، قانون اساسی مرتبط با رفتار سیاسی پرداخته می‌شود.
علم سیاست به عنوان یک رشته جداگانه در زمانی نه چندان دور به عنوان یکی از زیر شاخه‌های علوم اجتماعی تأسیس شد. با این وجود، اصطلاح علم سیاست همیشه اصطلاحی متمایز از فلسفه سیاسی نبوده‌است، و این رشته نوین دسته‌ای مشخص از روش‌هایی قدیمی را در خود جای داده‌ است. به همین دلیل به طور عام مطالعه سیاسیت و به طور خاص مطالعه علوم سیاسی اهمیت ویژه‌ای دارد.
ورود به این رشته از طریق آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته و از مجموعه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است. دانش آموختگان این رشته می‌توانند علاوه بر تدریس در مراکز عملی و دانشگاهی، تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی، به انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند. همچنین این افراد می‌توانند در مراکزی مانند وزارت کشور و وزارت امور خارجه، خبرنگاری و مدیریت امور رسانه، روابط عمومی نهادها و سازمان‌ها مشغول به کار شوند.
داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن برای همه داوطلبان و داشتن سطح دو حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه به‌منظور تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته بدون در نظر گرفتن رشته کارشناسی می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. بر این اساس هر فردی با هر رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی یا سطح دو در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه علمی می‌تواند در این دوره تحصیل کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ها می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد. داوطلبان ایرانی نیز باید در آزمون کتبی (متمرکز) این رشته‌ها پذیرفته شوند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره کارشناسی ارشد «علوم سیاسی» 2 سال و برابر 4 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی مدت 2سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی یا اتمام پایان‌نامه کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو ساله اضافه می‌شود.برنامه کارشناسی ارشد «علوم سیاسی» شامل 32 واحد درسی است که 28 واحد دروس اصلی و 4 واحد پایان‌نامه است. دانشجو ملزم است همه واحدهای اصلی و پایان‌نامه را به تشخیص گروه آموزشی بگذراند.
دروسی همچون «فقه سیاسی»، «جامعه شناسی سیاسی»، «نظریه های جدید در علم سیاست»، «افکار سیاسی در ایران و جهان اسلام»، «سمینار مسائل مارکسیسم»، «سمینار مسائل کشورهای جهان سوم» و «روش تحقیق در علوم سیاسی» از جمله دروس اصلی است که در رشته علوم سیاسی تدریس می‌شود. همچنین دروسی مانند «ایران و نهضت های رهایی بخش از جنگ جهانی دوم»، «جنبش غیر متعهدها»، و «سیر تحولات حکومت در خاورمیانه» نیز در میان دروس اختیاری این رشته گنجانده شده‌اند.