مدیریت

شرایط جدیدی که بعد از انقلاب اسلامی پدید آمده است نیاز شدیدی را در ارتباط با مدیریت ایجاد کرده و مسئولیت هر فرد مسلمان را می‌طلبد که ضمن برخورداری از علوم دیگر بر نظریه‌های موجود در زمینه علوم انسانی نیز مسلط باشد تا بتواند با استفاده از این ابزارها وارد عرصه مدیریت شود.

با توجه به این شرایط ایجاد رشته تخصصی مدیریت ما را قادر می‌سازد تا افرادی را تربیت نماییم که علاوه بر شناخت تاکتیک‌های اجرایی دیگران در ابعاد مختلف قادر به انجام وظایف مدیریتی محوله به‌صورت صحیح بوده اداره انواع مختلف سازمان‌ها را بدانند و شیوه‌های مؤثر استفاده از تکنیک‌های صحیح را در راه نیل به یک هدف که همان افزایش کارایی در چهارچوب احکام و ارزش‌های اسلامی است، دانسته و به‌خوبی آن را به‌کار بگیرند.

اهداف این رشته به‌گونه‌ای تنظیم شده است تا به‌طور هماهنگ جامه عمل پوشیده و محقق گردند. به‌طور مثال می‌توان اهداف این رشته را به‌صورت زیر بیان نمود.

تربیت محققینی و کارشناسانی که با شناخت عمیق از معارف و ارزش‌های اسلامی در زمینه مدیریت همراه با شناخت علوم اداری و دانش مدیریت جدید قدرت تبیین نظام اداری و مدیریت مطابق با دیدگاه‌های اسلامی و طراحی مدل اجرایی مدیریت در سطوح مختلف در این رابطه را دارا بوده، بتوانند برای تحقق معارف نورانی اسلام در این بعد و دفاع از آن از موضع تخصص برخورد نمایند.

همچنین تربیت مدرسینی که از عهده تدریس دانش مدیریت از دیدگاه اسلام به‌صورت ویژه و دانش مدیریت به شکل عام برآمده و بتوانند حاصل تحقیقات انجام شده را در مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه ارائه نمایند.

داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن برای همه داوطلبان و داشتن سطح دو حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه به‌منظور تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته بدون در نظر گرفتن رشته لیسانس می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. بر این اساس هر فردی با هر رشته‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی یا سطح دو در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه علمی می‌تواند در این دوره تحصیل کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقه‌مندی شرکت در این رشته‌ها می‌تواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد. داوطلبان ایرانی نیز باید در آزمون کتبی (متمرکز) این رشته‌ها پذیرفته شود و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.

طبعاً برای ورود به کارشناسی ارشد رشته مدیریت باید دروس ضروری و پایه‌ای آن را به‌عنوان پیش‌نیاز طبق برنامه بگذرانند و سپس وارد دوره تخصصی شوند. دانشجویان پس از گذراندن دروس و تدوین پایان‌نامه طی حداقل ۲ سال و حداکثر ۳ سال به‌دریافت دانش‌نامه تخصصی رشته مدیریت نائل می‌گردند.

برنامه کارشناسی ارشد «علوم و ارتباطات اجتماعی» شامل 38 واحد درسی است که 26 واحد دروس تخصصی، 8 واحد دروس اختیاری است. دانشجو ملزم است همه واحدهای اصلی و پایان‌نامه و نیز با توجه به رشته کارشناسی که در آن فارغ التحصیل شده هر چند تعداد واحد از دروس جبرانی را به تشخیص گروه آموزشی بگذراند.

دروسی همچون «تحلیل آماری»، «نظام‌های اداری تطبیقی»، «سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت»، «رفتار سازمانی پیشرفته»، «فرآیند خط مشی‌گذاری»، «تئوری‌های مدیریت»، و 4 واحد پایان‌نامه ازجمله دروس تخصصی این رشته است. همچنین دروسی مانند «نظریه‌های سیستمی»، «سیستم‌های پویا»، «سمینار تحقیقی در سیستم‌ها» و … نیز در میان دروس جبرانی این رشته گنجانده شده‌اند.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره فوق لیسانس قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 4۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

  1. از طریق آزمون کارشناسی‌ارشدناپیوسته سازمان سنجش آموزش کشور

داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون هر سال اعلام خواهد گردید. پذیرش در این شیوه به‌صورت متمرکز (بدون مصاحبه) خواهد بود. » برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش ارشد)

  1. از طریق آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)

داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی مقطع کارشناسی‌ارشد که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام خواهد گردید. شیوه پذیرش به‌صورت متمرکز (بدون مصاحبه) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)

  1. از طریق آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد اتباع غیرایرانی غیربورسیه

ابتدا مدارک زیر را تهیه:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
  • تصویر مدرک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • اصل مدارک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل می­‌دهد).
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.

داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.