شیعه‌شناسی گرایش جامعه‌شناسی

شیعه‌شناسی گرایش جامعه‌شناسی

کارشناسی ارشد | مجازی

شیعه شناسی به رشته ای اطلاق می‌شود که به شیعه به عنوان یک کل عینی و واقعی می نگرد وبا این رویکرد از نحوه شکل گیری آن در تاریخ، چگونگی گسترش آن در میان اقوام گوناگون، وضعیت فعلی آن در جفرافیای رشته، دانشی بین رشته ای بوده، در میان رشته الهیات و رشته علوم اجتماعی قرار می‌گیرد.

ایجاد رشته شیعه شناسی و مطالعات نظام مند و آکادمیگ در زمینه جنبه های گوناگون جهان شیعی معاصر امری کاملا ضروری به نظر می‌رسد، زیرا از یک طرف بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه های علمیه و دانشکده های الهیات ما یا آن‌قدر نظری و انتزاعی است که با واقعیت های روزمره زندگی شیعیان امروز ارتباطی ندارد و یا از طرف دیگر اگر هم تجربی و واقعی است به شیعیان گذشته و جوامع تاریخی تعلق داشته و به زندگی شیعیان عصر حاضر نمی‌پردازد.

به همین جهت می‌توان فقدان اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال مردم شناختی، جامعه شناختی جوامع و گروه‌های شیعی جهان، کمبود محسوس منابع مستدل و منطقی، گسترش محسوس درس‌ها و کرسی‌های شیعه شناسی و … از دلایل و ضرورت‌های تأسیس این رشته است.

همه طلاب علوم دینی که دست کم رتبه یک حوزه را گذارنده و نیز در یکی از رشته های علوم انسانی مدرک کارشناسی داشته باشند می توانند در این رشته شرکت کنند. همچنین موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه و نیز عدم اشتغال به تحصیل در دیگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و همچنین برخورداری از صلاحیت اخلاقی و توانایی فکری لازم و متناسب از دیگر شرایط پذیرش در رشته شیعه شناسی به شمار می آید.

طول دوره کارشناسی ارشد «شیعه شناسی گرایش جامعه شناسی» 2 و نیم سال و برابر 5 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی مدت 2 و نیم سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو و نیم ساله اضافه می شود.

برنامه کارشناسی ارشد «شیعه شناسی گرایش جامعه شناسی» شامل 42 واحد درسی است که 28 واحد دروس تخصصی، 12 واحد دروس جبرانی و 2 واحد سمینار جایگزین پایان نامه است.

دروسی مانند «جنبش‌ها و نهضت‌های تاریخی شیعه»، «مردم شناسی شیعیان»، «تاریخ تمدن اسلامی»، «جمعیت شناسی شیعیان جهان»، «جامعه شناسی شیعیان ایران» در میان دروس تخصصی گنجانده شده است. همچنین دروسی همچون «مبانی جامعه شناسی مفاهیم اساسی ۱ و۲»، «نظریه های جامعه شناسی ۱ و ۲» و «روش تحقیق نظری و عملی» از جمله دروس پیشنیاز این رشته است.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره فوق لیسانس قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 4۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مدارک ثبت‌نام در رشته­‌های کارشناسی ارشد مجازی

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
  • تصویر مدرک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • اصل مدارک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل می­‌دهد).
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.