جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

جايگاه معرفت نفس در سلوک عرفاني در آثار علامه حسن زاده آملي

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو محمد اسدنژاد با عنوان «جايگاه معرفت نفس در سلوک عرفاني در آثار علامه حسن‌زاده آملي»، دکتر رحمان بوالحسنی به عنوان استاد راهنما، دکتر وحید آریانفر به عنوان استاد مشاور و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا الهی‌منش به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

در بین مکاتب عرفانی ، مکتب عرفانی نجف و تهران عنایت ویژه‌ای به طی طریق و سلوک از راه معرفت نفس و خودشناسی دارد و در این سلسله از ملا قلی جولا تا به امروز مسئله معرفت نفس جزء اقرب طرق برای نیل به مقصود به حساب می‌آمده است و در عصر حاضر هم علامه حسن‌زاده آملی به عنوان پرچمدار این مکتب اهمیت خاصی برای معرفت نفس قائل‌اند تا جایی که ما در تمام آثار ایشان (به جز آثاری که در رشته‌های تخصصی همانند ریاضیات نوشته‌اند)، مباحث مربوط به معرفت نفس را به صورت گسترده شاهد هستیم. از منظر ایشان، خودشناسی و معرفتی مد نظر است که منجر به علم و معرفت شهودی شود والا مصداق "اولئک ینادون من مکان بعید" خواهد بود. در آثار علامه در مورد زوایای گوناگون نفس و کارکردهای مختلف آن بحث می‌شود که در نتیجه همه این مباحث ختم به خودسازی و رسیدن به کمال انسانی که همان توحید و فنای فی الله باشد، می‌شود و برای این مهم راه‌کارهایی نیز ارائه می‌شود که می‌توان آن‌ها را به عنوان شاخصه مکتب او نام برد که مهم‌ترین‌شان حضور و مراقبت، طهارت، اخلاص، ادب مع الله، محاسبه داشتن و پیروی از استاد، ولایت اهل‌بیت(ع) و توسل به آن‌ها، خلوت، استقامت، تهجد و… می‌باشد.

این تحقیق با عنوان «جايگاه معرفت نفس در سلوک عرفاني در آثار علامه حسن‌زاده آملي» به روش توصیفی و در برخی موارد تحلیلی انجام شده است.

مطالب مشابه