دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

مقامات عرفانی از دیدگاه امام خمینی (ره)

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که چهارشنبه 5 مهر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت‌الاسلام دکتر رضا الهی منش به‌عنوان استاد راهنما، ایمان امینی، استاد مشاور و دکتر اصغر نوروزی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو الهام صفالو از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

داستان سیر و سلوک انسان ازآنجا آغاز می‌شود که انسان در طی قوس نزول، به عالم ماده هبوط کرد و اکنون باید با مجاهده به جایگاه ازلی‌اش که وصول به کمال مطلق و توحید حقیقی است، دست یابد. در این سفر روحانی و درونی که البته آسان نیست، سالک ناگزیر به گذراندن منازل و مقاماتی است که یکی پس از دیگری در مسیر او قرار دارد و به مدد آن‌ها می‌تواند به سرمنزل مقصود نائل گردد که البته طبق نظر اکثر عرفا طی این مسیر دشوار بی همراهی استاد و پیری راه آشنا امکان‌پذیر نیست. ازاین‌رو بررسی مقامات عرفانی از دیدگاه امام خمینی به‌عنوان عارفی با ابعاد وجودی منحصربه‌فرد و شخصیتی کم‌نظیرمی تواند راهگشای بسیاری از رهپویان واقعی مسیر سلوک باشد.

 با توجه به عدم وجود ترتیبی مشخص در مقامات عرفانیی که در آثار امام به آن‌ها اشاره‌شده است، منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری در این پژوهش به‌عنوان شاخصه و منبعی جهت تقسیم‌بندی مقامات به سه بخش مقامات ابتدایی، میانی و پایانی مورداستفاده قرارگرفته و مقامات عرفانی امام بعد از احصاء در این سه‌طبقه، دسته‌بندی‌شده و مورد واکاوی و بررسی دقیق قرار گرفت تا بتواند به‌عنوان پژوهشی متقن و طبقه‌بندی‌شده در اختیار پژوهشگران حوزه عرفان عملی قرار گیرد.

کلمات کلیدی: عرفان عملی، مقامات عرفانی، سیر و سلوک، کمال حقیقی، امام خمینی

 

مطالب مشابه