دفاعیه کارشناسی ارشد:

ترجمه کتاب Sikh Ethicsبه همراه مقدمه تحلیلی

تاریخ انتشار:

به گزارش مر کز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب جزئیات این جلسه به شرح زیر بود:

عنوان : ترجمه کتاب  Sikh Ethicsبه همراه مقدمه تحلیلی

استاد راهنما : دکتر محمدمهدی علیمردی

استاد مشاور : دکتر سیدمحمد روحانی

استاد داور : دکتر سیدسعیدرضا منتظری                                                                              

استاد داور : دکتر مهدی لک زائی

تاریخ: سه‌ شنبه 19/03/94

ساعت: 10 صبح

مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی

چکیده: در این رساله کوتاه پیرامون اخلاقیّات سیکه، آدی گرنته به عنوان مبنا و منبع عمومی و اصلی برای اصول اخلاقی سیکه لحاظ شده است. راه زندگی که گوروهای سیکه ترسیم کرده‌اند؛ خودشیفتگی، لذّت‌طلبی، انکار نفس و عقل‌گرایی نیست، بلکه همان راه خود شناسی یا کمال‌گرایی است. تأکید اخلاقیّات سیکه، ممارست بر صفات الاهی است، که پیروی از آنها انسان را الاهی می‌سازد. کشت‌زار جسم انسان محل کشت زندگی راستین و پیشرفت معنوی انسان است. همه‏ی حس‌ها باید به خوبی تحت کنترل در بیایند و فضایل جسم، نطق و ذهن پرورش یابند.

نظم و ترتیبی که توسّط گوروهای سیکه بیان می‌شود نظم و ترتیب جهانی است و لازمه‌ی این نظم و ترتیب انجام وظایف دنیوی همراه با رشد معنوی است. [در نتیجه]، انسان نباید شخصیّت تک بعدی داشته باشد. او باید نسبت به سه سطحِ معنوی، جسمانی، و ذهنی هوشیار باشد. اخلاقیّات سیکه در عمل برای ما شخص ایده‏آلی را به تصویر می‏کشد که کاملاً به لحاظ تربیّت جسمانی، روانی و معنوی دارای تعادل است، و همچنانکه به عنوان جزء سالم و اصلی جامعه کار می‌کند، به اوج معنویّت نیز دست می‌یابد. در او ترکیب دقیقی از عمل و دانش و پارسایی می‌یابیم.

دکتر اس. اس. کوهلی پروفسورِ و رئیس بازنشسته‌ی بخش پنجابی دانشگاه پنجاب، نویسنده‌ای برجسته، منتقد و مرجعی در ادبیّات سیکه است. او با آثار محقّقانه، شفّاف و موجز خود خدمت ممتازی را به صورت کلّی به حوزه‏ی ادیان تطبیقی و به صورت خاص به آیین سیکه ارائه داد.

کلید واژه: اخلاق، معنویّت، یاد خدا، کار و تلاش، خدمت، فرد، جامعه، خودشناسی، صفات الاهی، کمال‌گرایی.

مطالب مشابه