از پایان نامه نقد و بررسی نظریه عقلانیت و معنویت آقای ملکیان دفاع شد

تاریخ انتشار:

از پایان‌نامه نقد و بررسی نظریه عقلانیت و معنویت آقای ملکیان دفاع شد

از عنوان «نقد و بررسی نظریه عقلانیت و معنویت آقای ملکیان» در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد با حضور تنی چند از اساتید و دانشجویان در سالن شهید بهشتی دانشگاه دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو وحید سهرابی فر از پایان‌نامه خود با عنوان «نقد و بررسی نظریه عقلانیت و معنویت آقای ملکیان» دفاع کرد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین دکتر باقر طالبی دارابی استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و استاد خلیل قنبری داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

این رساله در پی آن است تا به مسئله دین و تجدد بپردازد و در این بین به یکی از نظریات مطرح در این زمینه تحت عنوان "عقلانیت و معنویت" که از سوی آقای مصطفی ملکیان مطرح شده است، اختصاص دارد. در این رساله که مشتمل بر پنج فصل است، سعی شده است به خوبی به بررسی و نقد مدعیات این نظریه  پرداخته شود .

در فصل اول کلیات این تحقیق مطرح شده است. در فصل دوم سعی بر آن بوده است تا تقریری روشن از نظریه به دست داده شود و نیز برای فهم هرچه بهتر نظریه به نظریه مشابه و بدیل نیز پرداخته شود. در فصل سوم، هدف تحلیل و موشکافی بیشتر در راستای فهم بهتر نظریه است و بدین منظور به ارکان، مبانی و لوازم این نظریه پرداخته شده است.  فصل چهارم به بررسی و نقد مدعیات نظریه اختصاص دارد و در این فصل پنج نوع نقد معرفت شناختی، فلسفی، کلامی، روشی و درونی مطرح شده است. و در فصل پنجم و نهایی نیز به نتیجه گیری و جمع بندی در مورد این نظریه پرداخته شده است و با توجه به ایده های مطرح شده و نیز نقدهای بیان شده، نظریه مجموعا در رسیدن به هدف خود، موفق ارزیابی نشده است .

واژگان کلیدی: عقلانیت، معنویت، ملکیان، سنت، تجدد، دین.

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه