دفاعیه پایان نامه: نقد و بررسی اشکالات و آراء کلامی ابن کمونه در …

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که عصر سه شنبه 17 خرداد در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 چکیده پایان نامه

از آنجا که ابن‌کَمّونه بیشتر آثار  خود  را در حوزه فلسفه اسلامی نوشته، این تصور به اشتباه در جامعه علمی ما به وجود آمد که او مسلمان و یا حتی شیعه بوده است، در حالی که  ابن‌کَمّونه، فیلسوف یهودی می­باشد و  در کتاب های کلامی خود تحریف تورات و نسخ دین یهود را منکر می­شود. به ویژه در باب چهارم  تنقیح الابحاث للملل الثلاث به شدت به نقد اسلام پرداخته است تا جایی که مسلمانان بغداد پس از انتشار کتاب  خواستار اعدام او شدند، اما وی با حمایت داروغه، شبانه به شهر حلّه گریخت.

 وی در کتاب فوق، سه دین یهود، مسیحیت و اسلام را از مَنظر ادله نبوت شان مورد بررسی قرار داده است. مؤلف به رغم اینکه در مقدمه می‌گوید از هیچ دینی جانبداری نمی‌کند اما در باب های سوم و چهارم که به مسیحیت و اسلام اختصاص دارد از اصول کار تطبیقی فاصله گرفته و با مغالطه پهلوان پنبه یهودیت را بر دو دین دیگر ترجیح داده است.

فصل اول این رساله به معرفی ابن‌کَمّونه و کتاب حاضر اختصاص دارد. در فصل دوم اشکالات راجع به قرآن، جمع آوری، ادعای تحریف، بلاغت و… استخراج و پاسخ داده شده است. اشکالات راجع به اخبار غیبی قرآن که ابن‌کَمّونه مطرح کرده، موضوعی است که در فصل سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ابن‌کَمّونه با استناد به برخی آیات قرآن صدور معجزه  از پیامبر اسلام را انکار می‌کند، که در فصل چهارم به این موضوع می­پردازیم. مؤلف کتاب وجود هر نوع بشارت در خصوص پیامبر اسلام در کتاب مقدس را انکار می‌کند و در فصل پنجم به برخی از بشارت­های حتمی اشاره شده است. نتیجه گیری این رساله  نیز به ارزیابی کتاب حاضر از منظر ملاک های اثر تطبیقی اختصاص دارد.

کلید واژه‌ها: ابن‌کَمّونه، کلام اسلامی، تنقیح الابحاث، کلام تطبیقی

مطالب مشابه