جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

تغییرات ارزش های خبری در مقابل تکنولوژی ارتباطات دیجیتال: بررسی موردی شبکه ماهواره ای العهد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجوی عراقی خانم صبیحه حمزه عباس با عنوان «تغییرات ارزش‌های خبری در مقابل تکنولوژی ارتباطات دیجیتال: بررسی موردی شبکه ماهواره‌ای العهد»، دکتر عبدالامیر سلیمانی به عنوان استاد مشاور و دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

متصدى رسانه به يك سرى معیارهای مادى و ذهني نيازمند است كه با بهره‌گيرى از نوع رویداد و تصاوير متعلق به آن، به‌گونه‌اى خبر را عرضه کند كه در رأس خبرهاى رسانه‌اى قرار گيرد. به اين نوع معیارها ارزش‌هاى خبرى گفته مى‌شود، و چه‌بسا نهادهای رسانه‌ای با توجه به سیاست رسانه و خط فکری و عقیدتی آن، و مرجع تأمین بودجه آن و تأثیر اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، در نگرش خود به این روی‌داد با وزن دادن یک ارزش خبری به ارزش دیگر متفاوت هستند.

مطالعات قبلی تأثیر فناوری ارتباطات طی هر مرحله از مراحل پیشرفت آن در رسانیدن پیام رسانه‌ای به مخاطب را نشان می‌داد و کانال‌های ماهواره‌ای با مجموعه‌ای از چالش‌های حرفه‌ای روبه‌رو بودند. از اینجا مشکل مطالعه متبلور شد و عنوان آن را شکل داد: «تغییر ارزش‌های خبری در قبال فناوری ارتباطات دیجیتالی در کانال‌های ماهواره‌ای»، و سؤالات فرعی درباره تأثیر مزایای ارتباطات دیجیتال در کار خبر و رسانه، نقش سیستم‌های دیجیتال اجتماعی و روزنامه‌نگاری موبایل در رقابت رسانه‌ها و ویژگی‌های پوشش خبری.

اهمیت این مطالعه در بیان اهمیت نقش فناوری دیجیتال، و نرم‌افزارهای مدرن، و پردازنده‌های رایانه‌ای، و امکان تغییر در بولتن‌های خبری می‌باشد. هدف این رساله رسیدن به پاسخی برای مسئله مطالعه اول، روشن ساختن نقش وب‌سایت‌ها در گسترش تلویزیون ماهواره‌ای، شناسایی بازتاب مزیت‌های ارتباطات دیجیتال در روند رسانه‌ها و نظارت بر رقابت و وابستگی متقابل بین کانال‌های ماهواره‌ای و سیستم‌های دیجیتال اجتماعی است.

این مطالعه با استفاده از روش توصیفی پیمایشی، ابزار پیمایشی را برای جمع‌آوری داده‌ها از نمونه تحقیق (کادر تلویزیونی ماهواره‌ای العهد) به کار گرفت. اطلاعات پرسش‌نامه را تجزیه و تحلیل کرد و جداول توضیحی را برای نتایج تهیه کرد. این تحقیق نتیجه گرفت که فرضیه‌های آن صحیح است که فناوری ارتباطات دیجیتال برخی از ارزش‌های خبری را تقویت می‌کند، و اهمیت سایر مقادیر هنگام ویرایش بولتن‌ها کاهش می‌یابد و ایجاد گزارش‌های مختلف تلویزیونی و ارتباط بین اتاق خبر و منابع آنها را تسهیل می‌کند، و در هم آمیختن ارزش اخبار، کیفیت برنامه‌ها را نشان می‌دهد. در اين صورت ماهیت حرفه‌ای در اخبار  غالب است، در حالی که برنامه‌های مختلف بحث و گفت‌وگو با ايجاد انگیزه و بزرگ‌نمایی مسائل و هم‌چنین به چالش کشاندن اطراف گفت‌وگو و کشف ابهامات و طرح سؤالات، مخاطب را به چالش می‌کشاند تا اسرار و ناگفته‌ها را افشا کند.

مطالب مشابه