حجت‌الاسلام والمسملین محمد غفوری‌نژاد:

اول ذی القعده روز بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه (س) است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد غفوری‌نژاد روز شنبه پانزدهم تیرماه 1398 در سخنانی بعد از نماز ظهر به مناسبت آغاز دهه کرامت و بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: در خصوص میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) باید نکته‌ای را یادآور شد و آن نکته این است که مسئله‌ای احیاناً به غلط مشهور شده و در رسانه‌ها مطرح می‌شود که روز اول ذی‌القعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)‌ است. سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در جایی در منابع کهن ثبت نشده است. شاید در بعضی منابع متأخر مطرح شده باشد. بنابراین درست‌تر آن است که بگوییم اول ذی‌القعده بزرگداشت یا روز بزرگداشت حضرت معصومه است.

وی در ادامه گفت: تاریخ ولادت و وفات اکثر امامزادگان به دقت در منابع ثبت نشده است. بعضی تواریخ که مطرح می‌شود، روی یک سری محاسبات و امور ذوقی است. اشکالی ندارد ما روزی را به عنوان بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه (س)‌ یا حضرت رقیه (س) داشته باشیم ولی باید این دقت را داشته باشیم که چنین روزی، روز بزرگداشت این بانوی مکرمه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: دوم آن‌که حضرت فاطمه معصومه (س)‌ از معدود امامزادگانی است که برای ایشان زیارت مأثور رسیده است. یعنی یک امام معصوم دستور خاص برای زیارت ایشان انشاء کرده‌اند. غیر از حضرت علی اکبر (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) زیارت مأثوره یعنی زیارتی که معصوم برای ایشان انشاء کرده باشد، نداریم. همین دلالت می‌کند بر عظمت شأن آن بانوی بزرگوار.

غفوری‌نژاد در پایان گفت: علاوه بر این‌ها از دو رجالی بزرگ نکته‌ای را عرض کنم. مرحوم تستری صاحب قاموس الرجال که در دوره‌های اخیر و دوره معاصر در پژوهش‌های رجالی از معدود نوادر علمای دوران هستند و نیز مرحوم شیخ عباس قمی هر دو این نکته را دارند که در بین فرزندان امام کاظم (ع)، بعد از امام رضا (ع) کسی را به فضیلت حضرت فاطمه معصومه (س) نداریم. می‌دانید که حضرت امام کاظم (ع) فرزندان بسیاری داشته‌اند و در منابع 37 تا 40 فرزند برای ایشان ثبت شده است. در بین این 30-40 فرزند بعد از امام رضا (ع)، این دو بزرگوار که هر دو از خریطان فن رجال هستند، عنوان می‌کنند که شخصی به عظمت آن بانوی بزرگوار سراغ ندارند.

مطالب مشابه