در یک مقاله بررسی شد؛

سیاستگذاری خبری خبرگزاری ایسکانیوز

تاریخ انتشار:

بررسی‌های صورت پذیرفته توسط پژوهشگر، علیرضا زارع شهرآبادی و همچنین گفت و گو با پژوهشگران رسانه‌ای موید این مطلب است که فرآیند سیاستگذاری خبری در خبرگزاری ایسکانیوز از زمان تاسیس تاکنون از الگوی معینی پیروی ننموده و در مقاطع مختلف بنا به ضرورت و سلایق فردی مدیران و سیاست گذاران اصلی به شکل‌های گوناگون صورت پذیرفته است، بنابراین نمی‌توان برای آن ساختار معینی از سیاستگذاری را لحاظ نمود.

به گزارش خبرنگار دانشکده علوم اجتماعی،ارتباطات و رسانه، در چکیده مقاله علمی پژوهشی «سیاستگذاری خبری خبرگزاری ایسکانیوز» به قلم علیرضا زارع شهرآبادی ،دانشجوی دکتری مدیریت رسانه آمده است: زمانی که رسانه خبری به خصوص در زمان‌های بحرانی بد عمل کرده افکار عمومی به سمت رسانه‌های دیگر سمت و سو پیدا می‌کند. بررسی‌های صورت پذیرفته توسط پژوهشگر و همچنین گفت و گو با پژوهشگران رسانه‌ای نشان از آن است که فرآیند سیاستگذاری خبری در خبرگزاری ایسکانیوز در مدتی که به وجود آمده است از الگوی معینی پیروی ننموده و در مقاطع مختلف بنا به ضرورت و سلایق فردی مدیران و سیاست گذاران اصلی به شکل‌های گوناگون صورت پذیرفته است، بنابراین نمی‌توان برای آن ساختار معینی از سیاستگذاری را لحاظ نمود.

از طرفی در زمان‌های کنونی که دسترسی به اخبار بسیار آسان شده است و اطلاعات در سراسر جهان به سرعت منتقل می‌شود، سیاست‌گذاری خبری به خبرگزاری‌ها کمک می‌کند تا در میان این اطلاعات غرق شده و در جامعه نقش خود را ایفا کنند. با تعیین یک سیاست‌گذاری خبری متعادل و دقیق، خبرگزاری‌ها می‌توانند پوشش خبری را به صورت حرفه‌ای و مستند ارائه دهند و به جامعه خدمت کنند.

این ضرورت و اهمیت بالای این مهم و همچنین‌عدم وجود الگوی متناسب با این خبرگزاری و از طرفی کمبودهایی که در رابطه با سیاست‌های خبری کلان در خبرگزاری ایسکانیوز از ابتدا پیدایشش به آشکاری دیده شده، این پژوهش را برآن داشت تا به ارائه مدل سیاستگذاری خبری در خبرگزاری ایسکانیوز اهتمام ورزد.

داده‌های پژوهشی از طریق مصاحبه عمیق با مسئولین این خبرگزاری و مطلعین کلیدی جمع آوری گردیده است و براساس نظریه‌ها و مدل‌هایی من جلمه کاشت، برجسته سازی، مارپیچ سکوت، دروازه بانی و… تجزیه و تحلیل شده اند.

این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش شبکه مضامین از روش‌های تحلیل مضمون به شش مضمون فراگیر رسیده است که عبارتند از: سیاست‌گذاری کلان و جزئی توأم با نگاه تخصصی و تعهد مدارانه، باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران بستری برای تربیت نیرو و شبکه سازی، تقویت و ارتقاء تکینک‌های درونی و ارتباطات بیرونی، تنظیم روابط مبتنی بر افزایش کارایی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت و ارتقاء نیروی انسانی و نگاه صحیح به جایگاه و کارکرد خبرگزاری.

واژگان کلیدی:
سیاستگذاری خبری، رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایسکانیوز، تحلیل مضمون

متن کامل مقاله در لینک زیر قابل دریافت است:

سیاستگذاری خبری خبرگزاری ایسکانیوز

مطالب مشابه