یادداشتی از دکتر حمیدرضا شریعتمداری؛

عملیات وعده صادق واکنشی قانونی، قاطع و هوشمندانه بود

تاریخ انتشار:

مهم‌ترینِ دستاوردها، نقش روزافزونی است که این عملیات می‌تواند در پرکردن شکاف میان مسلمانان ایفا کند‌.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به مناسبت عملیات وعده صادق در یادداشتی با عنوان «وعد صادقِ ایرانی و انسجام کاملِ اسلامی» آورده است:
«وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ به»؛ عملیات وعده صادق که از لحاظ رسمی، واکنشی قانونی، قاطع و هوشمندانه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در هتک حریم و حرم‌بانان ایرانی بود، امّا به واقع، امتداد طوفان الاقصی و درپی تقویت فلسطینیان و غزه‌نشینان مقاوم بود. هم حس، غرور ملّی و اعتماد به نفسِ ایرانیان و نیز شور انقلابی همه‌ی هواداران مقاومت اسلامی را تأمین و تضمین کرد و هم مستمسکی برای جلب اعتماد و نیز تقویت انسجام امت اسلامی شد.

در ساعات اولیه‌ی شروع این عملیات در نیمه‌ی شب ۲۶ فروردین، در برخی گروه‌های اجتماعی چنین نوشتم:
“تا اینجای کار، این دستاوردهای سیاسی، قابل توجه هستند: صداقت و جدّیت جمهوری اسلامی ایران در وعده‌های داده‌شده؛ توان نظامیِ بالا و قدرت طراحی، مهندسی و اجرای این عملیات ترکیبی و پیچیده؛ جدّیت و جسارت ایران در مقابله با اسرائیل برخلاف جوسازی‌هایی که در جهان اسلام و عرب در این خصوص می‌شود؛ تحریک افکار عمومی در جهان اسلام و عرب و رسواشدن کشورهای اسلامیِ متعاون با دشمن یا متخاذل یا متخوف در برابر اسرائیل”.

به این چهارگانه، این موارد را نیز می توان افزود: “شکستن ابّهت و مهابت اسرائیل و حامیانش از قدرت‌های جهانی؛ روحیه‌دادن به مقاومانِ غزّاوی (و رقم‌زدن شبی آرام برای غزه‌نشینان) و زمینه‌سازی برای تسریع در آتش‌بس دائمی و پایان اشغال غزه”.
این دستاوردها را می‌توان برشمرد و تکمیل کرد، اما شاید مهم‌ترینِ این دستاوردها، نقش روزافزونی باشد که این عملیات می‌تواند در پرکردن شکاف میان مسلمانان ایفا کند‌. فلسطین و هموم فلسطینیان مظلوم، از همان آغاز اشغال این سرزمین مقدس، همواره کانون وحدت‌بخشی برای مسلمانان بوده است.

در همین سال‌های اخیر، فتنه‌ی داعش به‌ویژه در سوریه و عراق، به گسست عمیقی بین شیعه و سنی انجامید تا جایی که جریانی چون حزب‌الله لبنان که با موفقیت‌های چشمگیرش در برابر اسرائیل، ازجمله، آزادسازی مناطقی در جنوب لبنان، منزلت والایی حتی درمیان مسلمانان غیرشیعی پیدا کرده بود، در فتنه‌ی داعشیان، چون تقابل صریحی با آنها پیدا کرد (و نیز به‌دلیل منازعات داخلی لبنان)، وجاهتش را درمیان اهل‌سنت، تاحدّ زیادی از دست داد. مناسبات ایران و حزب‌الله با حماس نیز به‌خاطر برخی موضع‌گیری‌های رسمی و گاه همراهی عملیِ برخی از حماسی‌ها با داعش در سوریه، دچار تنش‌های فراوانی شد.

این بار نیز طوفان الاقصی به دادِ جهان اسلام رسید و تاحدّ زیادی مسلمانان (و دست‌کم، مسلمانان انقلابی) را گردهم آورد. پشتیبانی‌های ایران، حزب‌الله، مقاومت اسلامیِ عراق و یمنِ شیعی (از نوع زیدی‌اش) از حماس سنّیِ تا حدّ زیاد، سلفی، در معرکه‌ی اخیر و تقدیم شهدای فراوانی از سدی این جناح شیعی و سرانجام، پرده‌ی باشکوه حمله‌ی پهپادی و موشکیِ سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از شکاف‌های پیداشده را ترمیم نمود و افکار عمومیِ جهان اسلام را آگاه و همراه ساخت.
بازندگان این صحنه، برخی دولت‌های عربی و اسلامی‌ای هستند که درقبال جنایات صهیونیست‌ها، یا از هر نصرتی حتی سیاسی و تبلیغی دریغ کردند یا ژست‌های سیاسی و تبلیغاتیِ نمایانی گرفتند، ولی روابط تجاری‌شان را با دشمن صهیونیستی کاملا حفظ کردند یا حتی با این دشمن جنایت‌پیشه و حامیان غربی‌اش همکاری نمودند (ازجمله، در فقره‌ی رهگیری و اسقاط پهپادها و موشک‌های ایرانی). به این بازندگان باید داعشیان و داعشی‌مآبانی را افزود که نه تنها به یاری مظلومان فلسطینی برنخاستند، بلکه حملات خودشان را به ارکان مقاومت دوچندان کردند.

باید این پیروزی را که بُعد سیاسی‌، روانی و تبلیغاتی‌اش از ابعاد نظامی‌اش کمتر نیست، اگر بیش‌تر نباشد، به حماسه‌سازان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت. شور و حماسه‌ و تاحدی انسجام داخلی‌ای که این رویداد موجب شد، از لحاظ داخلی، پدیده‌ای سودمند و بلکه حیاتی بود. امید که این ابتهاج ایمانی و ملّیِ مردم ایران با کاهش مشکلات داخلی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، همراه شود و کام ملت ایران به‌عنوان گرانیگاه مقاومت اسلامی، بیش از پیش شیرین گردد.

خردمندانِ دستگاه‌های حاکمیتی و نیز جریان‌های سیاسی را به بهره‌گیری از این فضای مثبت و مبتهج داخلی برای بسط و تقویت انسجام داخلی فرامی‌خوانیم. ناشیانه‌ترین کار در چنین شرایطی که تحت تأثیر تهدیدهای دشمنان است، غنیمت‌شمردن فرصت برای تسویه‌حساب‌های داخلی و سیاسی است. انسجام چه در سطح داخلی و چه در سطح جهان اسلام، مهم‌ترین دستاورد طوفان الاقصی و عملیات وعد صادق است که باید با تدبیر و درایت از آن صیانت شود.وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ

مطالب مشابه