سفیر اتریش در دانشگاه ادیان و مذاهب

قرابت های فرهنگی و معنوی میان مردم ایران و اتریش قابل توجه است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب سفیر اتریش که روز چهارشنبه دوم اسفند 96 در سالن شهید بهشتی این دانشگاه سخنرانی داشت، قرابت‌های فرهنگی و معنوی میان مردم ایران و اتریش را قابل‌توجه دانست.

اشتفان شولتز سفیر اتریش در ایران که سابقه درباره روابط ایران و اتریش و زمینه‌های گسترش آن سخن می‌گفت در ابتدا به بررسی سابقه تاریخی روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی دو کشور پرداخت.

شولتز با اشاره به موقعیت برتر نظامی و سیاسی ایران در دوره صفویه و افشاریه که سبب شد اروپاییان وقت لقب اسکندر جدید را به نادرشاه دهند، افزود: در طول تاریخ به‌ویژه در دهه‌های میانه ایران و اتریش همواره تأثیرگذار بوده‌اند و از تعاملات مشترک بهره متقابل برده‌اند.

اشتفان شولتز از حضور مستشاران اتریشی در هنگامه تأسیس دارالفنون در ایران گفت و آن را یکی از بارزترین همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور خواند.

وی همچنین با مروری بر مشاهداتش از فرهنگ معنوی مردم در طول دوره حضورش در ایران گفت: وقتی رفتار زائران حرم حضرت امام رضا علیه‌السلام در مشهد و حضرت معصومه سلام‌الله علیها در قم را دیدم بی‌درنگ به یاد زائران مقبره مقدس ماریازل قدیس در کشور خود افتادم. وقتی انسان این‌ها را کنار هم قرار می‌دهد می‌بیند که چه مشترکات معنوی زیادی در رفتار این زائران و انگیزه‌های آنان از انجام این مناسک می‌توان یافت.

اشتفان شولتز سفیر اتریش در ایران در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد‌هایی را در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی دو کشور مطرح کرد.

همکاری درزمینهٔ ایجاد ثبات مدنی در خاورمیانه، همکاری در همین زمینه در افریقا و مشارکت در بهبود فضای تجاری دوجانبه ازجمله پیشنهاد‌های شولتز بود.

گفتنی است سفیر اتریش قبل از ارائه سخنرانی در دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفتگویی نیز با حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب رئیس آن داشت.

در این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب ضمن مروری بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب و همکاری‌های علمی آن با دانشگاه‌های خارجی از حضور اساتید و دانشجویان متعدد از اتریش در دوره‌های شیعه شناسی گفت که دوره ششم آن در حال برگزاری است.

اشتفان شولتز سفیر اتریش در ایران نیز در این دیدار این‌گونه فعالیت‌های علمی و فرهنگی را از راه‌های مطلوب توسعه روابط بین دو کشور خواند و بر تداوم این برنامه تأکید کرد.

مطالب مشابه