دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

ویژگی های تشیع اعتدالی بر اساس دیدگاه حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای مدظله العالی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که شنبه 11 آذر 96 در سالن کنفرانس شهیدبهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی به‌عنوان استاد راهنما، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد زرقانی، استاد مشاور و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو حسین نیکوکلام مطهر از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

جهان تشیع و به‌طورکلی جهان اسلام با مشکلات و چالش‌های گوناگونی در عصر حاضر روبرو است. دشمن بیرونی و استکبار جهانی به دنبال تضعیف و مقابله با اسلام ناب و بخصوص تشیع بوده و در این راه از هیچ‌گونه سنگ‌اندازی مانند تبلیغات سوء رسانه‌ای، تهاجم نظامی، تحریم اقتصادی، ایجاد تحریک و تفرقه فروگذار نیست. در درون جهان اسلام هم عدّه‌ای دانسته یا نادانسته به ایجاد شکاف و پاشیدن بذر اختلاف و تکفیر و درگیری پرداخته و در بین شیعیان هم افراد و گروه‌هایی جاهل و نادان یا شاید مزدور دشمن هم به عمیق شدن اختلاف شیعه و سنّی، روشن شدن شعله‌های آتش خشم و کینه و تکفیر افراد و گروه‌هایی غیر از همفکران خود ولو اینکه شیعه هم باشند دامن می‌زنند. جامعه شیعه از حیث قرائت‌های مختلف در معرفی شیعه، به چهار گروه تقسیم می‌شود.

گروه اوّل: کسانی که از عقاید و حتّی اختصاصات شیعه دست برداشته و به اندیشه سلفی یا وهابی نزدیک شده و به‌اصطلاح سنّی زده‌شده‌اند.

گروه دوّم: کسانی که اندیشه و قرائت غرب از دین را پذیرفته و به دامن لیبرالیسم و اومانیسم پناه برده‌اند.

گروه سوم: طیف سنّتی از علما، شیعه می‌باشند، که خود به دو گروه قابل‌انعطاف و غیرقابل‌انعطاف تقسیم می‌شوند. طیف قابل‌انعطاف مخالفتی با نظریات وحدت‌گرایانه انقلاب اسلامی نداشته امّا پافشاری زیادی هم بر عقاید شیعه و اصول اساسی آن دارند. طیف غیر قابل‌انعطاف هم علی‌رغم اینکه پافشاری و اصرار بر تکریم اصول و عقاید شیعه دارند، امّا رویکرد آنها واگرایانه و اختلاف‌برانگیز است. این طیف تبلیغات گسترده‌ای بر روی نقاط اختلافی و افتراقات شیعه با اهل سنّت دارد و اندیشه همگرایی و وحدت انگیز انقلاب اسلامی را قبول ندارند.

گروه چهارم: طیف انقلابی و اعتدالی نام‌گرفته که در اندیشه و رفتار مشی معقولانه، منطقی، معتدل و وحدت‌گرایانه در پیش‌گرفته و با هرگونه افراط‌وتفریط در بین شیعه مخالف است. سیاست‌های استکبار علیه شیعه و مسلمانان را شناخته و با آن مبارزه می‌کند. به دنبال نزدیکی مذاهب اسلامی به یکدیگر است و از تقریب این مذاهب حمایت می‌نماید، امّا درعین‌حال از اصول و عقاید شیعه هم عدول نمی‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جزء گروه چهارم محسوب شده و نظراتشان در معرفی شیعه، دیدگاهی معقول و میانه‌رو بوده که به‌نوعی می‌توان معظم له را اصول‌گرای اصلاح‌طلب نامید. ایشان در معرفی شیعه، نه به اندیشه‌های غربی نزدیک می‌شود و نه به اندیشه‌های سلفی، وهابی و نه قائل به رویکرد تکفیری و افراطی در شیعه است. بلکه دیدگاه اقتدارگرایانه ایشان درعین‌حالی که اصول شیعه را حفظ می‌نماید و به آن پایبند است ولی سعی وافری دارند که بر روی اشتراکات با دیگر مذاهب تأکید و دقت شده و با کنار گذاشتن اختلافات یک همگرایی عظیمی در جهان اسلام پدید آورد.

کلمات کلیدی: تشیع، اعتقادات، اعتدال، انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

مطالب مشابه