در بازدید از بنیاد دائرةالمعارف اسلامی؛

اعضای دانشکده شیعه شناسی با دکتر حسن طارمی راد دیدار و گفت‌وگو کردند.

تاریخ انتشار:

بحمدلله کار جلد ۳۳ دانشنامه نیز تمام شده و اقدامات لازم برای چاپ و انتشار آن در حال انجام است و هدف گزاری بنیاد بگونه ای ترسیم شده است که کل مجموعه دانشنامه از ۶۰ جلد بیشتر نشود.

در ادامه برنامه دیدار با شخصیت ها و مراکز همسو، روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی با جناب حجت الاسلام دکتر حسن طارمی راد مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی با همراهی جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد(مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام) از بخش های مختلف بنیاد دائره المعارف بزرگ اسلامی همچون اتاق محققان و گروه های علمی، قرائت خانه، کتابخانه کتب تخصصی و همچنین مخزن کتب اهدایی بازدید کردند.
در ادامه این بازدید دکتر حسن سیدعرب مدیر کتابخانه دایره المعارف اسلامی ضمن معرفی بخش‌های این بنیاد بیان داشت: کتابخانه دایره المعارف اسلامی در مجموع دارای سه تالار است. که به تالار ابن سینا، تالار شیخ طوسی و تالار آقا بزرگ تهرانی تقسیم بندی شده است. وی ادامه داد: رده اسلام ما در تالار ابن سینا و عمدتا رده تاریخ و ادبیات نیز در تالار شیخ طوسی قرار دارد. در تالار شیخ آقا بزرگ تهرانی نیز منابع اهدایی و مجلات نگهداری می‌شود. وی یکی دیگر از بخش ها را کتابخانه دیجیتال دانست و خاطر نشان کرد که مجموعه منابع دیجیتال مورد نیاز محققان و همکاران در این بخش نگهداری می‌شود.
مدیر کتابخانه دایره المعارف اسلامی افزود: مجموعه تالارها زیربنای کل ساختمان بنیاد را در بر می‌گیرد که از این جهت فضای بسیار خوبی را در اختیار کتابخانه و بخش های مربوط به آن قرار داده است. دکتر عرب گفت در مجموع حدود ۲۲۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه وجود دارد و تلاش شده است که از انبوه سازی و انبار بی‌مورد کتاب ها پرهیز گردد و کتابها صرفا با مشورت گروه‌ها و همکاران مجموعه سازی گروه ها به صورت تخصصی جمع آوری گردد. ایشان گفت در این کتابخانه حدود ۵۰۰۰ جلد کتاب در زمینه شیعه و تشیع به زبان های مختلف وجود دارد.
در ادامه این بازدید دکتر طارمی راد نیز ضمن معرفی بنیاد دایره المعارف اسلامی، بنیاد را یک نهاد پژوهشی نامید که چهل سال پیش و در سال ۱۳۶۲ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) تأسیس شد. وی گفت بنیاد دارای یک هیئت امناء است و مدیرعامل آن توسط هیئت امناء انتخاب می‌شود. که اولین مدیرعامل بنیاد جناب آقای دکتر محقق به مدت یکسال و بعد از ایشان جناب آقای دکتر پورجوادی به مدت حدود پنج سال و از انتهای سال ۱۳۶۹ نیز جناب آقای دکتر میرسلیم و از پایان سال ۱۳۷۳ و اوائل ۱۳۷۴ نیز دکتر حدادعادل مدیرعاملی این بنیاد را تا زمان حال عهده دار می‌باشند.
وی افزود: قبل‌تر فضای بنیاد بیشتر فضای ویراستاری کتب بود و با آمدن بنده تلاش شد که به سمت پژوهش پیش برود. و برای رسیدن به این مهم به تدریج از پژوهشگران و محققان جوان دعوت به همکاری شد. و تقریبا از سال ۱۳۷۰ با این الگوی مورد نظر اولین جذب ها از همان زمان آغاز شد. و آرام آرام ۱۶ گروه علمی عمدتا با سه رویکرد و محور کلی راه اندازی شده است.
۱. گروه های علمی که بر محور موضوع ایجاد شد مانند فلسفه، عرفان، کلام و فقه.
۲. گروه‌هایی که با توجه به مطالعات منطقه‌ای ایجاد شد مانند گروه مطالعات شبه قاره و شرق آسیا، گروه آسیای صغیر و حوزه بالکان و گروه مطالعات غرب جهان اسلام.
۳. گروه‌هایی که با توجه به اقتضائات زمانی ایجاد شد مانند گروه مطالعات اسلامی معاصر.
دکتر طارمی راد در ادامه گفت به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که در آینده حدود ۲۰ هزار مدخل سامان یابد که از این تعداد، حدود نیمی از آن نگارش شده است و در حال حاضر نگارش مدخل ها در حرف «ع» قرار دارد. ایشان گفت بحمدلله کار جلد ۳۳ دانشنامه نیز تمام شده و اقدامات لازم برای چاپ و انتشار آن در حال انجام است و هدف گزاری بنیاد بگونه ای ترسیم شده است که کل مجموعه دانشنامه از ۶۰ جلد بیشتر نشود.
ایشان گفت در حال حاضر در بنیاد ۱۶ گروه علمی با ترکیب جمعیتی بین ۴ تا ۷ نفر بر اساس موضوع و مدخل ها وجود دارد. و هر عضو مدیر دائره المعارف گروه می‌باشد. وی افزود مدیریت بنیاد به صورت متمرکز است و به هیچ وجه مدیریت توزیعی در دستور کار نبوده است بگونه‌ای که مدیران گروه ها خود مسئولان علمی هر شاخه موضوعی می‌باشند.
وی در خصوص نحوه ارزیابی مقالات نیز افزود: همه مراحل بررسی و ارزیابی مقالات بر اساس آیین نامه های داخلی در گروه‌ها صورت می‌پذیرد و بعد از آن وارد بخش های نظارتی بنیاد همچون بخش ویرایش، بخش ویرایش استنادی، بخش تصویر نمایی در صورتی که مقاله ای نیز به تصویر داشته باشد و بخش مدخل گزینی که کنترل های لازم برای ارتباط مقاله با متن های موجود و عدم هم پوشانی محتوایی با سایر مدخل ها مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد و حاصل کار می‌شود مقاله نهایی که به امضاء حقیر می‌رسد.
وی در ادامه یکی دیگر از برنامه های مهم بنیاد را مدخل گزینی کامل دانست، و در این خصوص خاطره ای از جناب آقای دکتر محقق در اوائل ریاست آقای دکتر میرسلیم مطرح نمود که در جلسه ای به ایشان گفته بود «سر بیابی چو یافتی پایان» طارمی راد گفت بر اساس همین جمله دکتر محقق بخش مدخل گزینی راه اندازی شد و روش های مدخل گزینی مورد بررسی قرار گرفت تا از بزرگی و عدم توازن بی جا در کار پرهیز شود. وی گفت سعی این گروه بر آن است که کار مدخل ها به لحاظ مفاهیم علمی، اشخاص و اماکن به توازن مورد نظر برسد.
در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمود: «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ » افزود؛ امروزه همه ما وظیفه داریم که زیبای‌هایی اسلام و تشیع را با بیانی زیبا به جهانیان اعلام کنیم.
وی همچنین بیان کرد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب با تاسیس دانشکده‌ شیعه شناسی و برگزاری دوره‌های بین المللی شیعه شناسی کوشیده است که معارف اصیل اسلامی را بر اساس آموزه‌های اهل بیت(علیهم السلام) تبیین نماید و در این مسیر نیز بحمدالله به توفیقات خوبی رسیده است.
قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با دعوت از جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر طارمی راد برای بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب و با استقبال از همکاری‌های علمی مشترک اظهار کرد؛ ما امیدواریم با همکاری مشترک بتوانیم برای گسترش فعالیت های پژوهشی در به وظیفه اسلامی و دینی خود عمل نماییم.
در ادامه جناب حجت الاسلام دکتر لطفی رئیس محترم دانشکده شیعه شناسی ضمن معرفی حضار به جناب آقای دکتر طارمی راد، گزارشی از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده ارائه نمود و آمادگی دانشکده را برای عقد تفاهم نامه و همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی با بنیاد دائره المعارف اسلامی را اعلام کرد.
گفتنی است در پایان این دیدار تندیس دانشگاه ادیان و مذاهب به جناب آقای دکتر طارمی راد تقدیم و حضار با ایشان عکس یادگاری گرفتند.

photo9742840673
photo9742840673
photo9742789635
photo9742716431
photo9742733967
photo9742740283
photo9742763003
photo9742780053
photo9742796100
photo9742801602
photo9742809247
photo9742831719
photo9742939377
photo9742946654
photo9742963893

مطالب مشابه