در بازدید از بنیاد ایران شناسی؛

اعضای دانشکده شیعه شناسی با دکتر محمد حسین رجبی دوانی دیدار و گفت‌وگو کردند

تاریخ انتشار:

آنچه امروز بسیار ضروری و لازم می باشد معرفی مذهب تشیع و آموزه های اهل بیت به جهانیان است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اعضای دانشکده شیعه شناسی، در ادامه برنامه دیدار با شخصیت ها و مراکز همسو، روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه با جناب آقای دکتر محمد حسین رجبی دوانی رئیس محترم بنیاد ایران شناسی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمود: «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ» افزود؛ امروزه همه ما وظیفه داریم که زیبای‌هایی اسلام و تشیع را با بیانی زیبا به جهانیان اعلام کنیم.
ایشان همچنین بیان کرد؛ دانشگاه ادیان و مذاهب با تاسیس دانشکده‌ شیعه شناسی و برگزاری دوره‌های بین المللی شیعه شناسی کوشیده است که معارف اصیل اسلامی را بر اساس آموزه‌های اهل بیت (علیهم السلام) تبیین نماید و در این مسیر هم بحمدالله به توفیقات خوبی رسیده است.
قائم مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با دعوت از دکتر رجبی دوانی برای بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب و با استقبال از همکاری‌های علمی مشترک اظهار کرد؛ امیدواریم با همکاری مشترک بتوانیم برای گسترش فرهنگ ایرانی اسلامی در جامعه به وظیفه اسلامی و دینی خود عمل نماییم.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر لطفی رئیس دانشکده شیعه شناسی ضمن معرفی حضار به جناب آقای دکتر رجبی دوانی، گزارشی از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده ارائه نمود و آمادگی دانشکده را برای عقد تفاهم نامه و همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی با بنیاد ایران شناسی اعلام کرد.
دکتر رجبی دوانی نیز ضمن اظهار خرسندی از دیدار با مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: هویت ایرانی پیوند عمیقی با مذهب حقه تشیع اثنی عشری دارد. ایشان خاطر نشان کرد دانشکده شیعه شناسی باید محور دانشگاه ادیان و مذاهب باشد زیرا از طریق این دانشکده است که مذهب تشیع و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به جهان معرفی خواهد شد.
ایشان راه اندازی گروه مطالعات اسلامی شیعی به زبان انگلیسی را کار بسیار ارزشمند و بزرگی خواند و گفت مکتب اهل بیت از دیرباز آماج هجمه دشمنان قرار داشته است و آنچه امروز بسیار ضروری و لازم می باشد معرفی مذهب تشیع و آموزه های اهل بیت به جهانیان است. همچنین این از طریق ورود به عرصه های بین المللی و برگزاری دوره های متعدد شیعه شناسی محقق خواهد شد.
وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران موج شیعه هراسی و شیعه ستیزی چندین برابر شده است و این مسئولیت شما در دانشکده شیعه شناسی را سنگین تر می‌کند که بتوانید با جهاد عظیم از حقیقت شیعه و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دفاع نموده و آموزه های ایشان را به جهانیان معرفی نمایید.
دکتر رجبی دوانی در ادامه به معرفی بنیاد ایران شناسی پرداخت و گفت بنیاد ایران شناسی سال ۱۳۷۶ توسط مرحوم دکتر حبیبی که شخصیتی دلسوز و فراجناحی بود تأسیس گردید. وی گفت هدف دکتر حبیبی این بود که این بنیاد مرجعی برای معرفی ایران و فرهنگ و تمدن عظیم ایرانیان باشد.
ایشان در ادامه به معرفی بخش های مختلف بنیاد ایران شناسی پرداخت و گفت: ساختمان بنیاد ترکیبی از معماری ایرانی اسلامی است و از کتابخانه تخصصی معظمی عمدتا ناظر به مباحث ایران شناسی برخوردار است. وی یکی دیگر از بخش های بنیاد را معاونت پژوهش بیان کرد و گفت در حال حاضر دانشجویانی در رشته دکتری ایران شناسی و همچنین چهار گرایش ارشد در این مرکز مشغول به تحصیل می‌باشند.
وی با اشاره به فعالیت بخش معاونت پژوهش بنیاد بیان داشت: اساس کار در این مرکز پرداختن به امور پژوهشی است. محققان و پژوهشگرانی در این مرکز در سه حوزه  ۱. ایران باستان ۲. ایران اسلامی ۳. انقلاب اسلامی مشغول به فعالیت می‌باشند. با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص مسأله هویت ایرانی اسلامی و معرفی آن به عموم مردم به ویژه نسل جوان گفت راهبرد اساسی ما نیز پرداختن به همین مسأله است. وی راه اندازی درس ایران شناسی در مدارس، اهدای نشان و جایزه ایران شناسی را از برنامه های این بنیاد در جهت نهادینه کردن هویت فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور دانست.
دکتر رجبی افزود: در نظر داریم نمایشگاه دائمی را در خصوص ادوار مختلف ایران از باستان تا دوره اسلامی و انقلاب اسلامی راه اندازی نماییم. ایشان یکی از مأموریت های ابلاغی به بنیاد را، کار در حوزه بین الملل دانست و گفت محققان و پژوهشگران اقصی نقاط دنیا تشنه شناخت فرهنگ و تمدن عظیم ایران هستند و تا به الآن نیز پذیرای میهمانانی از اساتید و دانشجویان کشورهای مختلف بوده‌ایم.
ایشان در پایان با توجه به ضرورت پرداختن به هویت ایرانی اسلامی و انجام پژوهش های مؤثر در این حوزه آمادگی بنیاد را برای عقد تفاهم نامه با دانشگاه ادیان و مذاهب و به ویژه دانشکده شیعه شناسی اعلام نمود.

%db%b2%db%b0%db%b2%db%b4%db%b0%db%b2%db%b1%db%b3_%db%b1%db%b0%db%b1%db%b6%db%b5%db%b6
%db%b2%db%b0%db%b2%db%b4%db%b0%db%b2%db%b1%db%b3_%db%b1%db%b0%db%b1%db%b6%db%b5%db%b6
5u5a0899
%db%b2%db%b0%db%b2%db%b4%db%b0%db%b2%db%b1%db%b3_%db%b1%db%b0%db%b1%db%b5%db%b3%db%b5
%db%b2%db%b0%db%b2%db%b4%db%b0%db%b2%db%b1%db%b3_%db%b1%db%b0%db%b1%db%b5%db%b4%db%b5
%db%b2%db%b0%db%b2%db%b4%db%b0%db%b2%db%b1%db%b3_%db%b1%db%b0%db%b1%db%b6%db%b2%db%b0
15559_mini_5u5a0925
15559_mini_5u5a0930
5u5a0948
15559_mini_5u5a0943
5u5a0971

مطالب مشابه