دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد

بررسی آراء کیهان شناختی علامه مجلسی و علامه حایری سمنانی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیه‌ای که سه شنبه 18 مهر 96 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر علی فضلی به‌عنوان استاد راهنما و دکتر جعفر رضایی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو علیرضا فیاضی از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

درمقایسه با نظریات فلاسفه‌ای که قائل به نظریهٔ صدور عالم از خداوند هستند، علامه مجلسی معتقد به نظریهٔ خلقت وآفرینش عالم می‌باشد.

اعتقاد به حدوث عالم به معنای آغاز داشتن عالم، و آفرینش هستی از لا من شئ، از اساسی‌ترین اعتقادات همه ادیان الهی و توحیدی است و اساساً مرز بین تالّه و دهری گری همین مسأله است که آیا هستی آغاز و به تبع آن خالق و آفریدگاری دارد و یا آن که بی آغاز و أزلی بوده و به متعاقب آن فرض خالق داشتن آن منتفی خواهد بود.

البته فلاسفه مسلمان در عین اعتقاد به أزلیت عالم و آغاز نداشتن آن، سخن از خداوند نیز می‌گویند.

از یک طرف علامه حائری سمنانی معتقد به نظریه افلاک نُه گانه شدند که برخاسته از هیئت بطلمیوسی می‌باشد که معتقد بود زمین مرکز جهان است و آسمانهای نه گانه به صورت پوست پیازی روی هم قرار دارند.

ایشان تعداد عقول را ده گانه می‌دانست و عقل دهم را عقل فعال می‌نامید که به توسط نفوس ارضیه مدیریت این عالم را انجام می‌دهد.

کلمات کلیدی: هیئت بطلمیوسی، هیئت کپلر، صدور، خلقت، مراتب عقل، اثبات موجودات مجرد و مادی.

مطالب مشابه