حجت الاسلام قلی تبار؛

کوه آتوس جایگاه ویژه‌ای در تاریخ مسیحیت دارد

تاریخ انتشار:

کوه آتوس محل زندگی و عبادت بسیاری از راهبان و متفکران بزرگ مسیحی مانند گریگوری پالاماس بوده و به عنوان مکانی مقدس برای تفکر، مطالعه و تأمل در امور دینی شناخته می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، نشست «گزارش سفر به دنیای شگفت انگیز کوه آتوس – یونان» با ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمدطاهر قلی تبار  رئیس اداره اروپا و آمریکای دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت الاسلام قلی تبار پس از بیان تاریخچه این منطقه به علت اهمیت این منطقه نزد کلیسای ارتدوکس اشاره کرد و گفت: این منطقه، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ مسیحیت دارد و بر اساس باورهای مذهبی، مکانی است که بواسطه حضور حضرت مریم (س) در آن، انسان‌ها به خدا نزدیکتر هستند. از این رو کوه آتوس محل زندگی و عبادت بسیاری از راهبان و متفکران بزرگ مسیحی مانند گریگوری پالاماس بوده و به عنوان مکانی مقدس برای تفکر، مطالعه و تأمل در امور دینی شناخته می‌شود.

وی در ادامه ضمن تبیین معنای رهبانیت و علل شکل‌گیری زندگی رهبانی در جهان مسیحیت به تشریح زندگی راهبانی پرداخت که در منطقه کوه آتوس زندگی می کنند و بیان کرد: به طور کلی فعالیت‌های راهبان در هر شبانه روز به سه بخش تقسیم می شود که عبارتند از: دعا و نیایش، کار و استراحت. هر راهبی بخشی از وقت خود را برای نیایش و عبادت، بخشی از وقت خود را برای کار ( مانند آشپزی، نظافت، کشاورزی) صرف می‌کند و بخش کوچکی را نیز به استراحت اختصاص می‌دهد.

حجت الاسلام قلی تبار سپس به نحو مدیریت و اداره این منطقه پرداخت و گفت: کوه آتوس از نظر کلیسایی زیرمجموعه کلیسای قسطنطنیه است و بر اساس قانون اساسی یونان دارای سیستمی خاص و خودمختار است. مدیریت این مجموعه بر عهده مجمع کوه آتوس است که در آن نمایندگان صومعه‌ها برای مسائل این منطقه تصمیم‌گیری می‌کنند و هیچ یک از نهاد‌های دولتی یونان در اداره این منطقه نقشی ندارند.

حجت الاسلام قلی تبار در پایان با بیان برخی از خاطرات در مدت حضور در کوه آتوس گفت: با توجه به اینکه این (شبه) جزیره، منطقه‌ای خود مختار به حساب می‌آید و دولت یونان دخالتی در اداره آن ندارد و همچنین با توجه به اینکه کوه آتوس از نظر ارتدوکس شرقی، از اهمیت و قداست خاصی برخوردار است، زندگی و بازدید از این منطقه قوانین و شرایط خاصی دارد که مهمترین آنها ممنوعیت ورود زن‌ها و هر موجود جاندار مونث دیگری به این منطقه است.

در پایان این نشست شرکت کنندگان سوالات خود را درباره این منطقه و زندگی رهبانی مطرح کردند.

مطالب مشابه