به همت دانشکده مذاهب اسلامی؛

نشست علمی نظریه اصالت جنگ یا صلح از دیدگاه اباضیه برگزار شد

تاریخ انتشار:

اباضیه به سبب انتساب به خوارج به جنگ افروزی و خشونت متهم بوده و از این رو کوشیده است تا این اتهام را از خود دور کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده مذاهب اسلامی نشست علمی نظریه اصالت جنگ یا صلح از دیدگاه اباضیه با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم قاسمی به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی به عنوان ناقد و با دبیر علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین مظفری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم قاسمی سه محور اصلی این بحث را ارتباط اباضیه با مسلمانان، ارتباط اباضیه با غیراباضیه مسلمان و ارتباط اباضیه با شیعیان خوانده و گفت: اباضیه به سبب انتساب به خوارج به جنگ افروزی و خشونت متهم بوده و از این رو کوشیده است تا این اتهام را از خود دور کند.

وی ادامه داد: در بین علمای اباضی در خصوص اساس رابطه با غیرمسلمانان دو نظریه وجود دارد: یکی اساس رابطه را در ابتدای جنگ می داند و دیگری اساس رابطه را بر صلح و دوستی پایه ریزی کرده است و جنگ را فقط برای دفاع جایز می داند. اباضیه در ابتدا دیدگاه اول را قبول داشتند، ولی با بازسازی و تجدید بنای خود، به نظریه دوم گرایش پیدا کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: دیدگاه دوم مورد قبول اباضیان معاصر است و می گویند که اسلام دین صلح است. اباضیه متقدم نسبت به مسلمانان مخالف مذهب خود به ویژه شیعیان نگاه تند، افراطی و انحصارگرایانه داشته اند، ولی مهم این است که علمای معاصر اباضیه از این نگاه صرف نظر کرده اند و مسلمانان غیراباضی را مسلمان می دانند، به خون و اموال آنان احترام و می گذارند و سرزمین آنها را سرزمین توحید می دانند.

وی در پایان افزود: این مقاله با رویکرد توصیفی – تحلیلی و با روش کتابخانه ای به تغییر دیدگاه اباضیه از اصل اولی جنگ، به اصل اولی صلح در رویکرد اباضیه با غیرمسلمانان و مسلمان مخالف خود و به ویژه شیعه می پردازد.

گفتنی است در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب به نقد مطالب ارائه شده پرداخت.

350a3634
350a3634
350a3643
350a3653
350a3659
350a3664
350a3667-2
350a3669
350a3670
350a3677
350a3679

مطالب مشابه