گفت‌وگوی دینی یک فن است

تاریخ انتشار:

فقط دانستن اطلاعات دینی کافی نیست بلکه باید تاریخ، فرهنگ و ادبیات ادیان را بشناسیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری حوزه، نشست پنجم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل به همت دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه، دانشگاه ادیان و مذاهب، مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با شرکت بیش از ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد مسجدجامعی مشاور عالی ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به اینکه مسیحیت موجود و پاپ موجود و اینکه گفت‌وگوی دینی با مسیحیت چه نقاط مثبت و منفی دارد، بیان داشت: مسیحیت موجود را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد: کلیسای کاتولیک که پاپ رهبری آن را بر عهده دارد؛ کلیسای پروتستان اروپایی که کلیسای مهمشان کلیسای لوتری است؛ گروه دیگر که خیلی برای ما هم مهم است، پروتستان‌های امریکایی کلیسای اونجیکال است. در میان مسیحیان، این‌ها از همه بیشتر تبلیغی و تبشیری هستند و در آمریکای لاتین و ایالات‌متحده آمریکا در انتخاب رئیس‌جمهورها بسیار تأثیرگذارند. عملاً اکثر مقامات آمریکایی که در جنگ غره صریحاً از اسرائیل حمایت کردند، طرفداران اونجیکال بودند. کلیساهایی که از نظر فکری و فرهنگی به ما نزدیک هستند عبارتند از: کلیسای ارتودوکس با ریشه روم شرقی که بیزانسی هستند، کلیسای قبطیها، کلیسای ارمنی‌ها، کلیسای اتیوپی، کلیسای گرجی، کلیسای آشوری، کلیسای کلدانی کاتولیک، این‌ها در بعضی از موارد فرهنگی دینی به ما ایرانی‌ها و شیعه نزدیک هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: گفت‌وگوی دینی یک فن است، فقط دانستن اطلاعات دینی کافی نیست بلکه باید تاریخ، فرهنگ و ادبیات ادیان را بشناسیم. بحث دوم در مورد پاپ موجود است، پاپ نه در حال حاضر و نه در آینده آن نفوذی که در قرن‌های گذشته داشت را ندارد. این وضعیت مربوط به شخص او نیست، بلکه شرایط جهان تغییر کرده است. با توجه به ‌طرفداران زیاد کلیسای کاتولیک و تنوع کلیساها در مناطق مختلف جهان، مدیریت همه کلیساها برای پاپ خیلی کار سختی است. وی در انتها به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داد.