حضور هیئت بلندپایه کلیسای ارتدکس یونان در دانشگاه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، هیئت بلندپایه‌ای از کلیسای ارتدکس یونان با حضور در این دانشگاه ضمن دیدار با برخی مقامات و اساتید آن در جریان فعالیت‌ها و دستاوردهای آن قرار گرفتند.

این هیئت یونانی که شامل مترو پل آنتی موس کوکوریدوس، نماینده اسقف اعظم و عضو شورای مرکزی اسقفان یونان و رئیس هیئت اندیشمندان یونانی، مترو پل پاناگیوتیس گئورگپولوس، نماینده اسقف‌اعظم و رئیس کلیساهای منطقه شمال، اپوستولوس نیکولایدین، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آتن، کنستانتینو، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، میخائیل ماریوراس، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آتن و اسلام‌شناس و نویسنده، خانم کریاری، رئیس دانشگاه پانتؤن آتن و نیکی پاپایورگی یو، عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو بودند، با حجج‌اسلام ابوالحسن نواب، رئیس،‌ دکتر مسجد جامعی مشاور عالی، دکتر عارف زاده و نیز دکتر مفتاح از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، صالحی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل به معرفی ساختار آموزشی دانشگاه پرداخت.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مسجدجامعی ضمن خوشامدگویی به هیئت یونانی به مروری کوتاه بر تاریخ حضور مسیحیان در ایران پرداخت و از مسیحیان ارمنی و آشوری به‌عنوان مهم‌ترین فرقه‌های مسیحی در ایران یاد کرد.

وی همچنین از ظرفیت‌های بالای دو کشور درزمینهٔ همکاری علمی دینی گفت و خواستار گسترش و ادامه این‌گونه دیدارها شد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب نیز در سخنانی دانشگاه ادیان و مذاهب را به لحاظ اینکه کل مجموعه آن تنها به مطالعات ادیان و مذاهب اختصاص دارد، در جهان کم‌نظیر دانست.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این دیدار همچنین با اشاره به تدریس ادیان ابراهیمی از سوی استادان پیرو همان ادیان آمادگی دانشگاه را برای همکاری‌های علمی با کلیسای ارتدکس یونان اعلام کرد.

در بخش دیگری از این جلسه دکتر مفتاح درباره ترجمه کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک توضیحاتی کوتاه را به میهمانان یونانی ارائه داد.

اما از هیئت یونانی نیز مترو پل آنتی موس کوکوریدوس، نماینده اسقف اعظم و عضو شورای مرکزی اسقفان یونان و رئیس هیئت اندیشمندان یونانی، با اشاره به اخبار کذبی که درباره ایران در رسانه‌های غربی وجود دارد گفت: برخی وقتی شنیدند که ما قصد سفر به ایران را داریم خواستند تا ما را منصرف کنند اما وقتی به اینجا آمدیم کذب بودن ادعاهای آنان روشن شد.

وی اسلام جاری در ایران را در مقایسه با افراط گری‌های موجود در منطقه که به نام اسلام انجام می‌شود، مورد تحسین قرار داد.

نماینده اسقف اعظم یونان در پایان سخنانش همچنین آمادگی کلیسای یونان را برای همکاری‌های علمی و اکادمیک با دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام کرد.

پایان‌بخش حضور هیئت یونانی در دانشگاه ادیان و مذاهب شرکت در ضیافت نهار بود.

گفتنی است هیئت یونانی به‌منظور شرکت در ششمین دور نشست دینی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدکس یونان با موضوع «عقلانیت دینی؛ راهکار مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» که دوم و سوم اسفند در محل این سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد در ایران حضور یافته بودند.

در این نشست دوروزه، اندیشمندان دینی مسلمان و مسیحی مقالات خود را با موضوعات «نقش آموزش و خانواده در مقابله با افراط‌گرایی و خشونت»، «نقش رهبران دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی»، «رویکرد عقلانی به دین برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی»، «عقلانیت و اعتدال» و «انسانیت و ارزش‌های مشترک، ره‌آوردهای دینی برای داشتن جهانی بهتر» ارائه دادند.

 

مطالب مشابه