یادداشتی از نسرين سادات چاوشيان؛

سفری به یاد ماندنی به ترکیه

تاریخ انتشار:

توضیحات علمی دکتر لطفی در مسیر، بر جذابیت‌های سفر می‌افزود و لحظات عادی طول مسیر را به کلاس درس پربار و پرجاذبه تبدیل می‌کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ سرکار خانم نسرين سادات چاوشيان فارغ التحصيل رشته شیعه شناسی به زبان انگلیسی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی با عنوان سفر «به یاد ماندنی به ترکیه» آورده است:

پیش از روایت سفر، شکرگزار خداوند مهربانم که توفیق حضور در جمعی از فرهیختگان علمی و فرهنگی معنوی نصیبم کرد که به‌خودی‌خود غنیمتی ارزشمند بود.
سفر پدیده‌ای است که قرآن کریم همۀ مردم را به آن توصیه کرده و برای فعالان علمی فرهنگی، خاصه روحانیان بایسته است. این ضرورت برای جامعۀ دانشگاهی که در رشته‌هایی همچون شیعه‌شناسی به زبان انگلیسی تحصیل و تدریس می‌کنند دوچندان است؛ چراکه مبادلات علمی با سایر فرق و ارتباط با سایر کشورهای اسلامی از لوازم چنین رشته‌هایی است.
انتخاب کشور ترکیه برای سفر، به‌علت همسایگی و پیشینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی، حضور علویان در این کشور و همچنین برپایی نمایشگاه کتاب استامبول، حسن انتخاب گروه شیعه‌شناسی به زبان انگلیسی بود. روشن است که برپایی چنین سفرهای دانشگاهی در فضایی مملو از جاذبه‌های گردشگری، مدیریت و برنامه‌ریزی‌های خاص و انحصاری خود را می‌طلبد. انتخاب کشور ترکیه علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، از منظر مجاورت و همسایگی نیز به‌خودی‌خود حامل پیام صلح و امنیت است؛ به‌ویژه برای کشور ما که همواره با سیطرۀ رسانه‌های بیگانه مورد اتهام‌های واهی قرار می‌گیریم.
دیدارهای دانشگاهی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این سفر بود که با استقبال بسیار خوب مسئولان دانشگاه‌های ترکیه روبه‌رو شدیم. محیط سرسبز و دانشجویان بانشاط دانشگاه مرمره و حضور در کتابخانه و تأکید گروه بر اقامۀ نماز اول‌وقت در مساجد و ازجمله نمازخانۀ دانشگاه مرمره، زمینه‌ای را فراهم آورد تا گفت‌وگوهایی صمیمانه با دانشجویان شکل گیرد که پیگیری این گفت‌وگوها منجر به تبادل کتاب‌ها مذاهب اهل سنت و تشیع شد و از دستاوردهای دل‌گرم‌کنندۀ سفر بود. بازدید حدود ۱۷۰ دانشجوی مرمره از صفحه شبکۀ مجازی یکی از هم‌سفران نیز نشان از انتشار گسترده خبر بازدید و عقد تفاهم‌نامه میان گروه شیعه‌شناسی انگلیسی دانشگاه ادیان و دانشگاه مرمره بود.
علاوه بر جذابیت موضوعات سخنرانی رئیس دانشکدۀ الهیات مرمره، اشتیاق ایشان به آشنایی با تک‌تک اعضای گروه نشان از تمایل بسیار برای گسترش همکاری‌های بین دو دانشگاه داشت. همچنین پس از معرفی دانشجویان، پرسش‌های کاربردی و مسلط به زبان انگلیسی دانشجویان محجبۀ دانشگاه ادیان و مذاهب، نمایشی فاخر از بانوان تحصیل‌کردۀ ایرانی به نمایش گذاشت.
استقبال بسیارگرم رئیس دانشکدۀ الهیات از گروه شیعه‌شناسی و دعوت اساتید فرق شیعه، تاریخ و زبان فارسی به جلسه، نشان از تمایل بسیار میزبانان برای تعامل با دانشگاه ادیان و مذاهب بود و البته بحث‌های علمی تخصصی شیعه‌شناسی در حاشیۀ جلسه، مغتنم و ارزشمند بود. بحث‌هایی همچون خاستگاه تشیع و نظرات گوناگون اساتید ایرانی و ترکیه‌ای، ساعت‌ها فرصت می‌طلبید؛ ولی در فضایی دوستانه و علمی به‌سهولت بیشتری نتیجه‌بخش بود.
یکی از برنامه‌های مهم این سفر، بازدید از جمع‌خانۀ علویان بود. توضیحات علمی دکتر لطفی در مسیر، بر جذابیت‌های سفر می‌افزود و لحظات عادی طول مسیر را به کلاس درس پربار و پرجاذبه تبدیل می‌کرد و حضور در جمع‌خانۀ علویان، به‌مثابه کلاس عملی مباحث نظری بود، علویانی که در برخی باورها، دل‌بستگی خاصی که به چهارده معصوم (ع) دارند.
تجربه سفر دریایی با کشتی کروز و عبور از آب‌های نقره‌گون، تماشای جزایر سرسبز و زیبا و طعم نان سمیت، همراه پرواز مرغان دریایی روی سطح آب برای شکار نان‌هایی که کودکان مو بور اروپایی و سیاه‌چشمان آسیایی از فراز عرشه با خوشحالی و هیجان به سطح آب می‌انداختند از لحظات و مناظر زیبای سفر بود. غروب زیبای بازگشت با کروز در میان چراغ‌های رنگی که اکنون تنها نمادهای اسکله‌های زیبا بودند، گفت‌وگوی علمی در مورد خاستگاه تشیع را رنگ و لعاب چشم‌نواز بخشید.
بازدید از نمایشگاه کتاب برنامه علمی دیگری بود که بعدازظهر روز شنبه به آن تخصیص یافته بود. هرچند بیشتر کتاب‌ها به زبان ترکی بود، حضور در نمایشگاه بزرگ و مهم استانبول موجب آشنایی با آثار به‌روز ترکیه و دیگر آثار شد؛ به‌ویژه دیدار با استاد موسی آیدین که گزارشی از وضعیت شیعیان و علویان ترکیه ارائه کردند که امیدواریم زمینۀ همکاری بیشتر ایشان با دانشگاه ادیان و مذاهب فراهم شود.
در پایان از همراهی جناب فخرآذر، جناب دکتر لطفی رئیس دانشکده شیعه شناسی و به‌ویژه استاد مؤذنی، استاد گروه شیعه‌شناسی به زبان انگلیسی که زحمات بسیاری برای تدارک این سفر را متحمل شدند، صمیمانه تشکر می‌کنم و البته افسوس حضور نداشتن استاد فیاضی و استاد مداحی که با بودن این بزرگواران، ظرفیت و آوردۀ علمی این سفر بیشتر می‌شد. امید است دست تقدیر در سفری دیگر هم‌سفری آنها را نصیبمان کند.
به امید آن روز

مطالب مشابه