دکتر محمدرضا نواب بیان کرد؛

جهان به سمت علوم کاربردی پیش می‌رود

تاریخ انتشار:

مباحث نظری بدون پشتوانه عملی در حال کمرنگ‌تر شدن است و مباحثی که به حوزه‌های معیشت و زندگی روزانه انسان مربوط می‌شود در حال پررنگ‌تر شدن است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدرضا نواب رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه به تشریح اهداف، برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در این دانشکده پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا نواب در این گفت‌وگو با اشاره به نقش تاثیرگذار این دانشکده بر حوزه‌های علوم انسانی گفت: ما در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه از ابتدا بر تاثیرگذاری بر حوزه‌های علوم انسانی به‌خصوص رسانه و ارتباطات تاکید داشته‌ایم و ارتباط موثر یا ایجاد تاثیر در ساحت‌های فکری یا نظری مرتبط با بحث رسانه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

هدف ما این است که دانشجویان دغدغه‌مند را انتخاب کنیم

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: ما چند دوره فارغ‌التحصیل دوره ارشد رسانه را داشته‌ایم. همچنین دو دوره از دانشجویان دکتری مدیریت رسانه این دانشکده نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشجویان مختلفی در رشته‌های جامعه شناسی و جامعه شناسی فرهنگ، مدیریت و در حوزه‌های دیگر در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. آنچه که برای ما مهم است مسئله محور بودن دانشجوست. هدف ما این است که دانشجویان دغدغه‌مند را انتخاب کنیم تا از همان ابتدای تحصیلشان به فکر حل مسئله و دغدغه‌های رسانه‌ای، اجتماعی و ارتباطی خود باشند.
وی در خصوص فعالیت‌های دانشجویی این دانشکده بیان کرد: انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه یکی از انجمن‌های فعال دانشگاه ادیان و مذاهب است که با برگزاری سفرهای علمی و  نشست‌ها و جلسات علمی فعالیت‌های پرثمری را داشته و دارند. در حوزه فعالیت‌های دانشجویی، دانشکده و دانشجویان ما متناسب با همکاری‌هایی که با دیگر دانشکده‌ها دارند نمایشگاه‌های مختلفی از قبیل نمایشگاه عکاسی، مسابقات عکاسی و روزنامه‌نگاری و کارگاه‌های حوزه مجازی داشته‌اند. این دوستان فعالیت‌های مرسوم خود را انجام می‌دهند اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که فعالیت اصلی دانشکده ما به جهت اینکه آموزش در این دانشکده در مقطع تحصیلات تکمیلی است بیشتر به فعالیت‌ها و مباحث عمقی و نظری در حوزه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه مرتبط می‌شود.

گرو‌ه‌های علمی فعال در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه از اساتید مطرح حوزه ارتباطات و رسانه هستند

دکتر محمدرضا نواب تصریح کرد: در بحث چاپ کتاب نیز باید گفت، جلد دوم دوره فرهنگ که دکتر حسن بشیر زحمت آن را کشیده‌اند به همت این دانشکده به زیور طبع آراسته شده است. در بحث مقاله‌های پژوهشی و مجلات نیز شماره دوم مجله علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در حال چاپ است.
وی گفت: گرو‌ه‌های علمی فعال در دانشکده مجموعه‌ای از اساتید مطرح داخلی و خارجی حوزه ارتباطات و رسانه هستند که این اساتید از سراسر کشور انتخاب شده‌اند و ارتباطات موثری را با دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های حوزه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در قم و در دیگر شهرها ایجاد کرده‌اند.

همکاری خوبی با اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی عراق داریم

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه ادامه داد: نکته بسیار مهمی که در مورد دانشجویان عراقی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه اتفاق افتاد این بود که تلاش شد در تقریر پایان‌نامه‌های این دانشجویان موضوعاتی اتخاذ شود که با مسائل روز کشورشان مرتبط باشد و به آنها پرداخته شود. در عراق ما توانستیم کمک خوبی به رسانه‌های عراقی داشته‌ باشیم و در این زمینه همکاری خوبی با اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی عراق داریم.
وی در زمینه برگزاری جلسات مشترک با دیگر دانشگاه‌های کشور گفت: با اکثر دانشکده‌های رسانه کشور جلساتی داشته‌ایم و در دانشگاه سوره، دانشگاه آزاد، دانشگاه علامه و دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های رسانه‌ کشور جلسات و نشست‌های علمی مشترکی را برگزار کرده‌ایم. همچنین جلسات هم‌افزایی متعددی با دانشگا‌ه‌های عراقی همچون دانشگاه بغداد داشته‌ایم که دستاورد این جلسات تبادل و استفاده از اساتید بین‌‌المللی همچون اساتید عراقی و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بود. تلاش شده است تا فضای بین‌‌المللی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه بیش از پیش تقویت شود.

رویکرد رسانه‌های غربی را در مورد کشتار مردم مظلوم فلسطین بررسی می شود

وی همچنین با تاکید بر نقش محوری رسانه در حوادث اخیر غزه گفت: در بحث حوادث مربوط به غزه تلاش شد تا رویکرد رسانه‌های غربی را در مورد کشتار مردم مظلوم فلسطین بررسی کنیم و به یک نوع مدل رسانه‌ای برسیم تا ببینیم رسانه‌های مختلف در خصوص این جنایات چه نگاهی را اتخاذ کرده‌اند. در این جلسات که به‌صورت همایش و سمینار برگزار می‌شود مقالات علمی پژوهی در این مورد به بحث گذاشته شده و نوع نگاه رسانه‌های مختلف در حوادثی همچون حادثه بیمارستان المعمدانی توسط اساتید بررسی می‌شود. در این همایش‌ها دکتر هاتف پوررشیدی به نوع نگاه بی بی سی جهانی نسبت به حادثه بیمارستان المعمدانی پرداخت و دکتر سید مرتضی اسماعیلی طباء از نگاه دیگری عملکرد بی بی سی فارسی را بررسی کرد و دکتر علی محمد رضوی نیز نگاه شبکه رسانه‌ای الجزیره را نسبت به حادثه بیمارستان المعمدانی مورد ارزیابی قرار داد و این جلسات در هفته‌های آتی با حضور دکتر سید حامد حسینیان و دکتر مجید مبینی مقدس ادامه خواهد داشت.

دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تصمیم دارد در دو حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی پیشران باشد

دکتر نواب در ارتباط با اهداف دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه گفت: مسئله ما در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه این است که تا می‌توانیم بر لبه دانش حوزه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه حرکت کنیم. یکی از مباحث مهم در این زمینه هوش مصنوعی است که در این زمینه کارگاه خوبی برگزار شد و همچنین انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه سفر و اردویی را به دبی برای شرکت در نمایشگاه هوش مصنوعی ترتیب دادند. دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تصمیم دارد در دو حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی پیشران باشد. هدف ما این است که در این دو حوزه برای مراکزی همچون حوزه‌های علمیه و مراکز علمی دیگر مفید واقع شویم.

مباحث نظری بدون پشتوانه عملی در حال کمرنگ‌تر شدن است

وی در پایان اضافه کرد: دنیا به سمت علوم کاربردی و علومی که برای بشر در زندگی روزمره استفاده حداکثری داشته باشد پیش می‌رود. مباحث نظری بدون پشتوانه عملی در حال کمرنگ‌تر شدن است و مباحثی که به حوزه‌های معیشت و زندگی روزانه انسان مربوط می‌شود در حال پررنگ‌تر شدن است. دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه نیز با این نوع نگاه می‌خواهد نوع نگاه خویش را مشخص کرده و به صورت لحظه‌ای و پویا این نگاه را عملی کند. لذا ایجاد رشته‌هایی که رویکرد عملی داشته و نیاز روز جامعه را پاسخ دهند در دستور کار ما قرار دارد و این رشته ها در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در حال توسعه است. همچنین دانش‌های کاربردی در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در حال توسعه و پیشرفت است. برای دانش‌هایی همچون هوش مصنوعی همایش‌هایی در نظر گرفته شده است و اگر در این حوزه یک مرکز پایلوت باشیم می‌توانیم اطلاعات به روز را به جامعه انتقال دهیم.

در آینده ممکن است هوش مصنوعی جایگزین انسان شود

وی همچنین تاکید کرد؛ حوزه هوش مصنوعی همچنان که می‌تواند کارآمد باشد می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد. در آینده ممکن است هوش مصنوعی جایگزین انسان شود. در حال حاضر نیز برخی نیازمندی‌های انسان همچون مشاوره با روانشناسان، پزشکان و … با هوش مصنوعی انجام شده و این ابزار به جای انسان فعالیت می‌کند. این مسئله ممکن است آسیب‌زا بوده و لطماتی داشته باشد که در آینده خطرات آن بیش از پیش آشکار خواهد شد. به همین جهت دانشکده ما تصمیم دارد در این زمینه پیش‌قدم باشد. همچنین در حوزه‌های علوم شناختی که یک مرحله قبل از هوش مصنوعی است نیز باید دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب حرفی برای گفتن داشته باشد.

مطالب مشابه