قائم مقام معاونت فرهنگی-اجتماعی بیان کرد؛

کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های علمی کشور و جهان است

تاریخ انتشار:

گسترش روزافزون دانش و تعدد شاخه‌های علوم و تخصصی تر شدن هر چه بیشتر آنها، نقش کتابخانه‌های تخصصی را به عنوان ابزار و منابع اصلی مطالعه وتحقیق برجسته نموده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ به مناسبت هفته کتاب‌ و کتاب‌خوانی مسئولین معاونت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن دیدار با مهدی محمدی شجاعی مدیر کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب از تلاش‌های وی و همکارانشان برای گسترش فرهنگ کتاب خوانی تجلیل کردند.

 در این دیدار حجت الاسلام دکتر مجید مسعودی قائم مقام معاونت فرهنگی-اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: توجه به کتاب و کتاب‌خوانی در سیره عملی مقام معظم رهبری نمودی حقیقی و واقعی دارد و اهتمام ایشان به این مسئله ریشه در اعتقاد به فرهنگ و اهالی فرهنگ است.

دکتر مسعودی در مقایسه‌ای میان پیشرفت چشمگیر کتاب و کتاب‌خوانی در دوره انقلاب اسلامی افزود: در دوره پهلوی ترویج فرهنگ و توسعه مراکز فرهنگی و نشر کتاب و کتاب‌خوانی بهانه‌ای برای تثبیت حکومت و جلوگیری از سقوط آن بود و در حقیقت آنچه رخ می‌داد توجه صادقانه به این حوزه نبود اما در انقلاب اسلامی مقوله کتاب و کتاب‌خوانی نه دستاویز برای اغراض سیاسی بلکه خود یک محور اساسی در پیشرفت جامعه مورد توجه قرار گرفته است، البته ما تا رسیدن به آرمان جامعه کتاب به‌دست و کتاب‌خوان هنوز فاصله زیادی داریم.

قائم مقام معاونت فرهنگی-اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به فعالیت‌های بسیار چشمگیر دانشگاه ادیان و مذاهب در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی ادامه داد؛ کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب امروزه به عنوان یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های علمی کشور و جهان در حوزه ادیان و مذاهب است و این موفقیت حاصل حمایت‌های رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و تلاش‌های صادقانه مدیر این کتاب خانه تخصصی و همکارانشان است.

در ادامه این دیدار مهدی محمدی شجاعی با اشاره به این‌که در سال 1379 برای همکاری کوتاه مدت و  چند روزه وارد مجموعه مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب شدم و از آن تاریخ تا به امروز که نزدیک به 23 سال می گذرد که در خدمت پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب هستم گفت: در ابتدای ورودم به کتاب‌خانه دانشگاه ادیان و مذاهب منابع این کتاب‌خانه نزدیک به 13 هزار جلد کتاب در ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، کوچه ارگ بود که خوشبختانه این تعداد امروز  به 150 هزار جلد رسیده است.

وی ادامه داد؛ گسترش روزافزون دانش و تعدد شاخه‌های علوم، تخصصی‌تر شدن هر چه بیشتر آنها، نقش کتابخانه‌های تخصصی را به عنوان ابزار و منابع اصلی مطالعه و تحقیق برجسته نموده است.

مدیر کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود؛ حرکت تشکیل و تاسیس کتاب‌خانه های تخصصی در استان قم از سال 1368 از دفتر تبلیغات اسلامی آغاز و اوج این حرکت در سال 1375 با تاسیس مجموعه کتاب‌خانه‌های تخصصی وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی و تاسیس کتاب‌خانه تخصصی ادیان و مذاهب بود.

محمدی شجاعی گفت: در سال‌های گذشته محدودیت امکانات مالی و گنجایش کتابخانه‌ها و افزایش قیمت منابع اطلاعاتی، کتابخانه‌ها را در امر فراهم آوری تمامی منابع مورد نیاز با مشکل مواجه ساخت، لذا سیاست کتابخانه‌ها از مالکیت بر منابع به دسترسی به منابع به درستی تغییر کرد.

 وی بیان کرد؛ در سال 1393 اولین نشست مدیران کتاب‌خانه‌های استان قم در 23 بهمن 1393 در سالن شهید بهشتی کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید و ایده تاسیس مکتا از این نشست شکل گرفت و امروز این مجمع دارای 50 عضو درون استانی و 33 عضو برون استانی از کتاب‌خانه های بزرگ ایران مانند کتاب‌خانه ملی، کتاب‌خانه مجلس شورای اسلامی، کتاب‌خانه آستان قدس رضوی، کتاب‌خانه دانشگاه شهید بهشتی، کتاب‌خانه علامه طباطبایی، مرکز منطقه‌ای شیراز و … عضو این مجمع هستند و چیزی در حدود 5 میلیون جلد کتاب در دسترس محققان و پژوهشگران می‌باشد.

محمدی شجاعی خاطرنشان کرد؛ مجمع کتاب‌خانه‌های تخصصی استان قم این افتخار را دارد که در امر برداشتن حصارهای فرهنگ سوز از منابع پژوهشی پیشگام بوده و نخستین گام‌های اساسی را درسطح کشور در راه دسترس‌ پذیرتر کردن آنها برداشته و به عنوان الگویی موفق باحداقل هزینه و امکانات و بدون استفاده از بودجه مستقل، قابلیت گسترش درسطح ملی را داراست.

وی در پایان گفت: کتاب‌خانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان دبیرخانه مجمع کتابخانه‌های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی برای چندین دوره متوالی، با آرزوی دسترس پذیری بیشترمنابع پژوهشی، مفتخر است هفته کتاب و کتاب‌خوانی را به جامعه فرهنگی کشور به‌ویژه پژوهشگران گرامی تبریک و تهنیت عرض نماید.

مطالب مشابه