دکتر محمد غفوری‌نژاد بیان کرد؛

شیعه به دلیل حسن رفتار خود تاکنون محفوظ مانده است

تاریخ انتشار:

چهارمین جلسه وبینار «تقریب مذاهب: از نظر تا عمل» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد غفوری نژاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب چهارمین جلسه وبینار «تقریب مذاهب: از نظر تا عمل» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد غفوری نژاد رئیس واحد مشهد دانشگاه ادیان و مذاهب با موضوع «تعامل با دیگری مذهبی در سیره اهل‌بیت(علیهم السلام)» برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تبریک هفته وحدت بیان کرد: از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت علی (ع) فرمود: خَالِطُوا الناسَ مُخالَطةً اِن مِتُّم مَعَها بَکَوا علیکم، ‌و اِن عِشتُم حَنُّوا اِلیکُم. با مردم چنان رفتار و معاشرت کنید که اگر در آن حال مردید، بر شما بگریند،‌ اگر زنده ماندید،‌ خواهان معاشرت با شما باشند. نمونه دیگری هم از امام حسن عسکری (ع) آمده است که می‌فرمایند:  امام حسن عسكرى (ع) در روایتی، شیعیان را به تقوای الهی توصیه می‌کنند و می فرمایند: «تقوای الهی داشته باشید و زینت ما باشید نه مایه ملامت ما؛ دوستی‌ها را به سوی ما جذب کنید و دشمنی ها را از ما دور نمایید».

وی با تاکید بر لزوم شناخت انتظارات ائمه از شیعیان ادامه داد: امام حسن عسکری (علیه‌السلام) در یکی از احادیث، انتظارات خویش را از شیعیان بیان می‌دارند و می‌فرمایند: «أُوصِیكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص صَلُّوا فِی عَشَائِرِهِمْ وَ اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ فِی حَدِیثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِیلَ هَذَا شِیعِی فَیسُرُّنِی ذَلِكَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا زَیناً وَ لاَ تَكُونُوا شَیناً جُرُّوا إِلَینَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ اِدْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِیحٍ فَإِنَّهُ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِی كِتَابِ اَللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ وَ تَطْهِیرٌ مِنَ اَللَّهِ لاَ یدَّعِیهِ أَحَدٌ غَیرُنَا إِلاَّ كَذَّابٌ أَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ وَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ وَ تِلاَوَةَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلصَّلاَةَ عَلَى اَلنَّبِی ص فَإِنَّ اَلصَّلاَةَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ اِحْفَظُوا مَا وَصَّیتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اَللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَیكُمُ اَلسَّلاَمَ»؛

شما را سفارش می كنم به: رعایت تقوای الهی، پیشه كردن پارسایی در دین خود، كوشش بسیار برای خدا، راستگویی، امانت پردازی به كسی كه چیزی به شما سپرده خواه نیكوكار باشد و خواه بدكار، انجام سجده های طولانی و خوش همسایگی كه محمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بدین روش آمده؛ باز هم سفارش می‌كنم به اینكه: در میان قبیله و عشیره هایشان نماز گزارید، در تشییع جنازه‌هایشان حضور یابید، از بیمارانشان عیادت نمایید و حقوقشان را بپردازید؛زیرا هر یك از شما كه در دینش پارسا و در گفتارش راستگو باشد و امانت مردم را بپردازد و با آنان خوش اخلاقی نماید، در این صورت گویند: این یك شیعه است من از شنیدن آن جمله شادمان می‌شوم. از خدا پروا نمایید و زینت و مایه سرافرازی ما باشید نه مایه زشتی و سرافكندگی، همه دوستی را به سوی ما بكشانید و هر زشتی را از ما دور نمایید؛ زیرا هر خوبی كه در حق ما گفته آید ما شایستگی آن را داریم و هر بدی كه در باره ما بر زبان آید ما چنان نیستم. ما را در كتاب خدا حقی است و با رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خویشاوندی است و خداوند ما را پاك شمرده و هیچ كس غیر از ما نمی‌تواند ادعای چنین مقامی را نماید مگر اینكه دروغ پرداز باشد. بسیار یاد خدا و یاد مرگ نمایید و بسیار به تلاوت قرآن پردازید و صلوات بر پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرستید؛ زیرا صلوات بر رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ۱۰ حسنه دارد. آنچه را به شما سفارش كردم در حفظ آن بكوشید، شما را به خدا می‌سپارم و به شما درود می‌گویم» (تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج ۲، ص ۴۸۷). حضرت ضمن توصیه به تقوا و امانت داری و خوش رفتاری با مردم، دستور فرموده‌اند که در مساجد اهل سنت نماز بگذارید و مریض‌های آنها را عیادت کنید.

وی گفت: از امام باقر (ع) نیز نقل شده است که به اینکه همیشه جزو تراز اول‌ها باشید، اگر موذنی هست تلاش کنید از محبان اهل بیت (علیهم‌السلام) باشد و بعد می‌فرمایند از مریض‌های اهل سنت عیادت شود و در تشییع جنازه آنها شرکت شود. آن حضرت در روایتی که در کتاب شریف کافی و همچنین تحف العقول آمده، فرمودند: به عیادت مریض‌های اهل تسنن بروید. امانت آنها را ادا کنید. به نفع آنان در دادگاه شهادت دهید. در تشییع جنازه مردگان آنها حضور پیدا کنید. در مساجد آنها نماز بگذارید، تا بگویند که فلانی جعفری است بگویند فلانی شیعی است که این گونه عمل می‌کند و این من را خوشنود می‌سازد.

رئیس واحد مشهد دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن بیان حدیث دیگری از امام صادق (ع) که در جایی دیگر فرمودند: «کسی که با همراهانش خوش رفتار نباشد از ما نیست». گفت: باید توجه داشت که شیعه همیشه در اقلیت بوده است و مخاطب فرمایشات ایشان کسانی هستند که با اهل تسنن در ارتباط بوده‌اند. بسیاری از این فرمایشات برای توجه به حسن صحبت و رفتار شیعه با اهل تسنن است.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) تعبیری دارد به این مضمون که پرهیز کنید از کاری که ما به واسطه کار شما مورد سرزنش قرار بگیریم. ما همچون پدران شما هستیم. شیعه نباید کاری کند که پدرش مورد سرزنش واقع شود. این تعبیرات به معنای این است که در رفتارهای خود حسن معاشرت داشته باشید. همانطور که ذکر شد امام عسکری (ع) در این رابطه می گوید که با عمل خود به گونه‌ای رفتار کنید که محبت دیگر پیروان مذاهب هم به شما جلب شود. به جهت اینکه رابطه میان امام و شیعه شبیه به رابطه پدر و فرزند است. در روایت دیگری داریم کسی که پشت سر اهل سنت در صف اول نماز بخواند مانند آن است که پشت سر رسول الله (ص) در صف اول نماز خوانده باشد. پس اگر دو تا نماز جماعت در یک مسجد باشد و در یکی یک عالم شیعی و در دیگری عالمی اهل سنت امام جماعت باشد، نماز خواندن پشت سر امام جماعت اهل سنت افضل است. قطعاً به دلیل همین راهبرد بوده که تا به حال شیعه حفظ شده است.

مطالب مشابه