رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد:

مسئله غدیر بعد از بعثت پیامبر اکرم (ص) مهمترین واقعه جهان اسلام است

تاریخ انتشار:

شیعه در تاریخ خود چهار واقعه مهم بعثت، غدیر، عاشورا و انتظار را دارد. این چهار ویژگی مختص ماست و روی آن اصرار داریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به همت دانشکده زبان و فرهنگ ملل و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، اولین همایش «واقعه الغدیر فی الادب العربی» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. در این همایش حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: مسئله غدیر بعد از بعثت پیامبر اکرم (ص) مهمترین واقعه جهان اسلام است. بعد از بعثت حادثه ای به این بزرگی نیست. فریقین هم کاملاً با دقت این حادثه را نقل کرده‌اند. شعرای فریقین هم شعرهای مفصلی درباره این موضوع گفته اند که مرحوم علامه امینی (رضوان الله) اینها را جمع کرده و در کتاب بسیار ارزشمند و قوی و جاودانه خود «الغدیر» آورده است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان کسی که داعیه دار تقریب است به یک شبهه پاسخ می‌دهم که گرفتن مراسم برای غدیر و ارزش‌گذاری برای اعتقاد و مناسبت‌ها ضدیت با تقریب ندارد و بنا نیست که ما برای داشتن داعیه تقریب، سر سوزنی از اعتقاداتمان دست برداریم. نه آنها از اعتقاداتشان دست بردارند و نه ما از اعتقاداتمان دست برمی‌داریم. ما بناست با حفظ تمام ارزش‌هایمان و تمام مواضعمان بگوییم که وحدت مهم‌تر است. ما مواضعمان را حفظ می نماییم، و از آن دفاع می کنیم و بعد از تبیین، آن را به نسل‌های بعدی مان سینه به سینه منتقل می‌کنیم و بر سر ارزش‌هایمان سفت و سخت می‌ایستیم. در کنار این مسئله موضوع دیگر وحدت است که آن هم بسیار مهم بوده و باید آن را هم عملی کنیم.

ما نه از اهل تسنن و نه از شیعه و … نمی‌خواهیم که از مواضع خود عقب نشینی کنند، ما هم از مواضع خود عقب نخواهیم نشست. اما تقریب و وحدت و حفظ چهارچوب‌ها نیز مهم خواهد بود. ممکن است اختلافاتی در بین خانواده تسنن و تشیع باشد ولی باید آن را کنار گذاشت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: بنده درباره گفت‌وگوی ادیان نیز همین نظر را دارم. ما وقتی با مسیحیان هم گفت‌وگو می‌کنیم به آنها می‌گوییم که شما مسیحی باشید و بر مسیحیت‌تان هم تاکید داشته باشید. ما نیز مسلمانیم و بر اسلاممان پافشاری داریم و باقی هستیم. اما در مسائل مشترک بین ادیان همانطور که قرآن گفته است:«قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم» با هم همکاری می‌کنیم. ما در جامعه اسلامی هم بر همین تاکید داریم. حفظ اصل اسلام خیلی مهم است و نگهداشتن یاد پیامبر اسلام (ص) به عنوان رمز جاودانه اسلام و پیروی از ایشان بسیار واجب است. اما این به این معنا نیست که غدیری که در آن پیامبر (ص) باعث و بانی و مأمور به انجامش بوده آن را فراموش کنیم.

وی در پایان سخنان ضمن تاکید بر این مسئله که برگزاری عید غدیر با وحدت هیچ منافاتی ندارد بیان کرد: اهل سنت هم هر چه از ارزش‌های‌شان می‌خواهند تبلیغ و تبیین کنند، فقط مهم این است که به یکدیگر تنه نزنیم و ضربه نزنیم. ما به مقدسات آنها نباید اهانت کنیم آنها هم نباید به مقدسات ما اهانت کنند. اما باید از عقایدمان حراست کرده و آنها را پیش ببریم و به نسل‌های آینده‌مان منتقل کنیم.

غدیر همچون عاشورا از مسائل مهم بوده و هویت و سرِّ تشیع است. ما می‌گویم بعثت، غدیر، عاشورا، انتظار. این چهار ویژگی مختص ماست و روی آن اصرار داریم.

بنده معتقدم از مسئله عاشورا به قدر لازم حمایت می‌کنیم ولی از غدیر کم حمایت می‌کنیم. ما باید غدیر را بیشتر مطرح کنیم و آن را به میدان بیاوریم. همچنین باید از انتظار نیز حمایت کنیم. غربی‌ها از انتظار بسیار می‌ترسند. زیرا انتظار امید می‌آورد. آنها دوست دارند شیعه بدون عقبه و بدون امید باشد. چون آنها این نقطه ضعف را دارند تلاش می کنند که ما این نقطه قوت را نداشته باشیم. ما باید روی این نقطه قوت‌مان اصرار کنیم و بدانیم این چهار نکته نقطه قوت ماست و از آنها باید محافظت کنیم.

350a4995
350a4995
350a5017
350a5027
350a5036
350a5053
350a5062
350a5094
350a5122
350a5168-2
350a5265
350a5300
350a5322
350a5154-3

مطالب مشابه