حجت‌الاسلام والمسلمین سلحشور عنوان کرد؛

پیامبر گرامی اسلام(ص) اسوه اطلاع‌رسانی بی‌منت و روابط‌عمومی دلسوزانه

تاریخ انتشار:

فرزند مرحوم فرج الله سلحشور گفت: یکی از زمینه‌هایی که می‌توان از پیامبر گرامی اسلام(ص)به عنوان اسوه اطلاع‌رسانی بی‌منت و روابط‌عمومی دلسوزانه یاد کرد ویژگی شنیدن صدای مردم و سعه‌صدر در گوش دادن به درد و دل مردم بود؛ ایشان حتی برای هدایت امت با حلم و صبر برخورد می کردند.

به گزارش دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، حجت‌الاسلام والمسلمین بصیر سلحشور، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه با اشاره به تلاش انبیا برای هدایت مردم بیان کرد: انبیا از حقایقی صحبت می‌کنند که قابل‌مشاهده نیست اما شیاطین از دنیا و هواهای نفسانی صحبت می‌کنند که قابل‌لمس است و این هواها مانند شهوات و رذایل را نیز رنگ و لعاب می‌دهند تا برای مردم جذابیت بیشتری داشته باشند.

فرزند مرحوم فرج الله سلحشور کارگردان فقید اثر فاخر یوسف پیامبر در ادامه با اشاره به دعوت انبیا به عالم غیب و اهمیت آن در عالم در بندگی، تصریح کرد: اگر انسان به عالم غیب اعتقاد درستی نداشته باشد سایر عرصه‌های اعتقادی و عبادی آن دچار مشکل و کاستی‌هایی خواهد شد.

وی جنس مبارزه انبیا در دعوت به خود را مبارزه‌ای بسیار سخت یاد و خاطرنشان کرد: مبارزه انبیا در دعوت مردم به عالم غیب و جهان پس از مرگ بسیار سخت بوده همان طور که رسیدن به درجه شهود مانند عالم ملائکه و غیره بسیار دشوار و سخت است و سال‌ها ریاضت و تلاش را به همراه دارد و شهدا و برخی افراد خاص جزو استثنائات این عرصه هستند که ممکن است در یک شبانه‌روز به آن رسیده باشند و قابل‌تعمیم نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلحشور معجزات را یکی از ابزار هدایت دعوت انبیا دانست و افزود: آیه لقد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ، یکی از آیاتی که می‌توان از آن در قالب نوع روابط عمومی انبیای الهی یادکرد.

فرزند مرحوم سلحشور بابیان اینکه حدیث شریف «انا معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم» از مباحث مهم در هدایت و نوع روابط عمومی است، گفت: یکی از ویژگی‌های انبیا این بود که با مردم به اندازه عقل آن‌ها سخن می‌گفت و با هر کس به شیوه‌ای متفاوت رفتار می‌کردند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از دلایل اینکه مردم، دعوت انبیا را می‌پذیرفتند و آن را دریافت می‌کردند به خاطر این بود که آن‌ها در برابر کارهای خود مزد و پولی دریافت نمی‌کردند؛ این در ابلاغ و جذب مردم که مصداق صداقت اجتماعی و فردی است در جذب مردم بسیار روشن است.

سلحشور اظهار کرد: وقتی انبیا پولی در قبال دعوت خود دریافت نمی‌کند، مردم به این فکر می‌افتند که وقتی تو مزدی در برابر هدایت ما نمی‌گیری پس ممکن است پس از عالم حیات، دنیایی باشد که پیامبر نگران آن است.

وی مهرورزی را ابزار دیگر هدایت و نوع روابط عمومی پیامبر گرامی اسلام(ص) یادکرد و افزود: پیامبر گرامی اسلام در جامعه ای دعوت و ابلاغ خود را به انجام می‌رسانید که یکی از بدوی‌ترین و بی‌اخلاق‌ترین سرزمین‌ها بود؛ اخلاق بارز و خلق عظیم نبی مکرم اسلام پیش‌زمینه هدایت و جذب قلوب مردم بود.

فرزند مرحوم فرج الله سحشور شناخت قبلی از مسئولیت روابط عمومی را از عوامل موفقیت یک روابط عمومی یادکرد و گفت: پیامبر (ص)وقتی رسالت خود را در سال ۴۰ سالگی ابلاغ کرد که همه مردم وی را به امانت و صداقت می‌شناختند و پیامبر را مردم دوست داشتند.

وی در ادامه پیامبر اکرم(ص) را اسوه اطلاع‌رسانی بی‌منت و روابط عمومی دلسوزانه توصیف کرد و افزود: یکی از زمینه‌هایی که می‌توان از روابط عمومی قوی پیامبر گرامی اسلام در جهت احیای یک جامعه متعالی و ارتباط بین مردم باهم یاد کرد ویژگی «شنیدن صدای مردم» و سعه‌صدر در گوش دادن به درد و دل مردم بود؛ ایشان حتی برای هدایت امت با حلم و صبر برخورد می کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلحشور بابیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص)با روابط عمومی خاص خود جامعه مرده حجاز را به جامعه زنده و پویا تبدیل کرد، گفت: مشورت، آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی، عیب‌پوشی، شنیدن صدای مردم، صداقت، خدمت بی‌منت و سعه‌صدر جزو ویژگی‌های مهم رسول گرامی اسلام در نوع روابط عمومی و ارتباط با مردم بود.

مطالب مشابه