عباس موزون بیان کرد؛

۱۳ تکنیک اقناع موثر در برنامه زندگی پس از زندگی

تاریخ انتشار:

عباس موزون مجری و تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی در نشست تخصصی اقناع موثر در برنامه‌های تلویزیونی، «مطالعه موردی برنامه زندگی پس از زندگی» به بیان ۱۳ تکنیک اقناعی در این برنامه پرداخت.

به گزارش خبرنگار دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات؛ در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوعات مختلف علمی پژوهشی، نشست تخصصی اقناع موثر در برنامه‌های تلویزیونی، «مطالعه موردی برنامه زندگی پس از زندگی» با حضور عباس موزون، مجری و تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی از سوی انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در سالن همایش‌های شیخ کلینی برگزار شد.

در ابتدا دبیر این نشست تخصصی دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با بیان موفقیت برنامه زندگی پس از زندگی پس از گذشت چهار فصل از پخش آن گفت: در تازه‌ترین نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما پیرامون برنامه‌های سیما در رمضان ۱۴۰۲، از میان برنامه‌های افطار سیما، برنامه «زندگی پس از زندگی» با ۲۶/۷ درصد بیننده، در صدر برنامه‌های پرمخاطب افطار سیما قرار گرفت.

استاد درس مدیریت استراتژیک رسانه در ادامه با بیان اینکه برنامه زندگی پس از زندگی با به کار گیری استراتژی تمایز توانسته گوی سبقت را از برنامه‌های تلویزیونی برباید، افزود:پرداختن به موضوع تجربه نزدیک به مرگ در این برنامه سبب تفاوت و تمایز این برنامه و رکورد تعداد مخاطبان شده است.

در ادامه نشست تخصصی دکتر عباس موزون، مجری و تهیه‌کننده برنامه زندگی پس از زندگی با بیان اینکه سوژه تجربه نزدیک به مرگ در برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی، پیشینه جهانی دارد، گفت: این برنامه مدعی جدید نیست چرا که با پنجاه سال تاخیر در ایران ساخته شده است.

وی افزود:در گوگل اسکالر (Google Scholar) جستجوگری که امکان جستجوی واژه‌های کلیدی در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند، وجود ۲۸ هزار مقاله با موضوع تجربه نزدیک به مرگ، با ۴/۵ میلیون مقاله انگلیسی در این زمینه و ۱۸ هزار مقاله با موضوع تجربه بیرون از بدن با ۶/۵ میلیون مقاله انگلیسی ،گویای توجه دنیا به این مسئله است.

مجری و تهیه‌کننده برنامه زندگی پس از زندگی در ادامه با اشاره به سختی‌ها و موانع تولید این برنامه موفق پرداخت و افزود: تمرکز این برنامه بر روی اقناع حداکثری مخاطبان بوده است.

موزون گفت: بازخورد خوب این برنامه از آنتن شبکه چهار سیما، شبکه نخبگان و فرهیختگان که در اقلیت است از زمان تاسیس این شبکه و در فضای رقابتی با سایر شبکه‌های تلویزیونی باعث شکسته شدن رکورد تاریخ تمام عمر سیما در تمام شبکه‌ها شد.

وی در تایید این مطلب افزود:طبق آمار‌ها برنامه زندگی پس از زندگی در فصل سوم با ۹۳/۶ درصد و در فصل چهارم با ۹۴/۱ درصد رضایت مخاطبان را به همراه داشته است.

عباس موزون عنوان کرد:طبق گزارش‌های قوه قضاییه این برنامه نقش قابل توجهی در حل و فصل اختلافات، سازش زوجین و پیشگیری از طلاق و کاهش جرایم داشته که نشان دهنده اقناع مخاطبان است.

وی افزود:این برنامه به لطف خدا قدرت بازدارندگی از اعمال ناشایست داشته از جمله اینکه مانع خودکشی ۱۵ هزار هموطن نا امید شده است.

مجری و تهیه‌کننده برنامه زندگی پس از زندگی با اشاره به بازخورد برنامه زندگی پس از زندگی در شبکه‌های برون مرزی گفت:پخش این برنامه در شبکه الکوثر، کانال‌های کردی، اردو و آذری شبکه جهانی سحر با استقبال بینندگان نیز مواجه شده است.

تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی در ادامه شکل گیری رسانه‌های جهانی را در جهت تکنیک اقناع در انتقال پیام مورد نظر مورد توجه قرار داد و گفت:اقناع جزء مقدماتی و اصلی‌ترین هدف در علوم ارتباطات است.

وی گفت:اقناع تعاریف متعددی دارد که یکی از تعاریف ،تلاش صادقانه برای مجاب ساختن مخاطب در جهت پذیرش مطلبی است که ارائه می‌کنیم.

موزون با بیان اینکه تکنیک اقناع شامل سه بخش، فرستنده، پیام و گیرنده است، افزود: با توجه به اینکه در پیام با اختلال یا به عبارتی نویز روبرو هستیم، باید اختلال‌ها شناسایی و حذف شوند تا به مرحله اقناع برسیم.

وی ادامه داد:در تکنیک اقناع، فرستنده نتایج و شواهد خود از یک موضوع را بر روی ذهن دریافت کننده باید به نحوی هدایت کند که برداشت و نگاه مخاطب پیام با برداشت و نگاه فرستنده منطبق و شواهد و نتایج بر باور او چیره شود.

کارشناس برجسته سیما در بخشی از سخنان خود، اهمیت ارتباطات غیرکلامی، زبان بدن مجریان و لزوم آشنایی‌های علمی و عملی مجریان با قواعد اصیل و اصلی هم‌ذات‌پنداری بیننده با مجری یا میهمانان برنامه را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: برای اقناع رسانه‌ای مخاطبان، می‌بایست ۱۳ اصل را مد نظر قرار داد که زندگی پس از زندگی برای رعایت اکثر این قواعد، همواره تلاش وافر داشته و دارد.

وی در ادامه به سیزده تکنیک اقناعی برنامه زندگی پس از زندگی از جمله ۱- مخاطب باید بداند که نیّت و هدف شما (تولیدکننده برنامه) خیر اوست. ۲- صداقت (در گریم، نور، تصویر، صدا و …) ۳- منطق (نه سیاه مطلق، نه سفید مطلق، نه خاکستری مطلق) ۴- صراحت ۵- منفعت ۶- تعاملی کردن (تعاملی کردن یعنی تعامل با پیام نه فقط تعامل با فرستنده پیام) ۷- مخاطب هدف ۸- آراستگی و پیراستگی (در رفتار و گفتار) ۹- همترازی با مخاطب ۱۰- زبان آشنا ۱۱- مستند و مستدل ۱۲- ابزار مناسب و ۱۳- معقول بودن اشاره کرد.

موزون در ادامه گفت: در برنامه زندگی پس از زندگی با چهار مخاطب هدف روبرو هستیم: الف) کسانی که به غیب اعتقاد ندارند و این عدم اعتقاد را بیان می‌کنند بدون هیچ واهمه‌ای. ب) کسانی که نسبت به غیب شک و تردید دارند و در مورد تردید خود صحبت می‌کنند. ج) کسانی که به غیب اعتقاد ندارند و یا تردید دارند، اما بیان نمی‌کنند و در ظاهر همچون افراد معتقد هستند و د) کسانی که به غیب اعتقاد دارند و بیان می‌کنند و طبق همان عمل هم می‌کنند.

وی افزود:جامعه و مخاطب هدف برنامه زندگی پس از زندگی به ترتیب مخاطب الف تا دال هستند که در این بین گروه الف در اولویت است.

مطالب مشابه