به همت معاونت پژوهشی دانشگاه؛

کرسی علمی ترویجی «استدلالی علیه تقریر ویلیامزی از درون گرایی در دلایل عملی» برگزار شد

تاریخ انتشار:

سومین کرسی علمی ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در سال ۱۴۰۲ با عنوان «استدلالی علیه تقریر ویلیامزی از درون گرایی در دلایل عملی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سومین کرسی علمی ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «استدلالی علیه تقریر ویلیامزی از درون گرایی در دلایل عملی» و با حضور دکتر محمد حیدرپور (ارائه دهنده)، دکتر محمدعلی مبینی (ناقد) و دکتر سید محمد حسینی سورکی (دبیر جلسه) در سالن شهید بهشتی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر محمد حیدرپور به ارائه مقاله خود با عنوان استدلالی علیه تقریر ویلیامزی از درون گرایی در دلایل عملی پرداخته و در این نشست بیان کرد: وقتی ما در اینجا می‌گوییم درون‌گرایی یا برون‌گرایی منظور چیست؟ منظور از این دو یک رابطه است یک رابطه یا امکان بین دو که مجموعه ای از حالات کنشی و حالات عاطفی است.

وی گفت: ویلیامز می‌گوید مشکلات ما کجا پدید می‌آیند؟ جایی که ما الزامات خارجی، عاطفی، درونی و را برنتابد و میلی برای انجام این کارها نداشته باشد. او بحث خود را جلوتر می‌برد و معمولا فرض می‌کند که افراد برای سلامتی خودشان دلیل دارند. ویلیامز می‌گوید اگر شخصی بیمار است برای این بیماری خود دلیلی دارد و اگر نخواهد دارو بخورد برای این عدم بهبودی خود نیز دلیلی دارد.

دکتر حیدرپور ادامه داد: بنابراین اخلاق خیلی رابطه‌ای با عقلانیت ندارد. تا شخص میل موافق اخلاقی نداشته باشد، میل و دلیلی برای انجام عقلانی آن کار نخواهد داشت. حالا اگر به کسی بگوییم که تو باید خیرخواهی کنی برای کسی، و اگر آن فرد میل نداشته باشد می‌تواند بگوید که من دلیل عملی یا عقلی برای این کار ندارم.

در ادامه جلسه دکتر محمدعلی مبینی ضمن تشکر از دانشگاه ادیان و مذاهب و برگزارکنندگان این نشست‌ها گفت: این موضوع بسیار موضوع مهمی است و با توجه به اینکه بنده خیلی نقد نشست‌ها را قبول نمی‌کنم با دیدن این موضوع آن را پذیرفتم. بنده مقاله را مطالعه کردم و برای این که وقت دوستان گرفته نشود از نکاتم راجع به طرح صرف‌نظر می‌کنم. اما راجع به مقاله باید بگویم که این دیدگاه‌ها راجع به مقاله را ساده‌سازی کرده و به نظرم منصفانه نیست و باید دیدگاه همدلانه تشریح شود.

وی گفت: مخاطب باید حقیقت مطلب را بفهمد. همچنین درباره این مقاله باید گفت یک سری اصطلاحات بیان شده است که بنده در مقاله ویلیامز ندیده‌ام. و اگر طبق همان مقاله ویلیامز پیش می‌رفتید به‌نظرم بهتر بود و نتیجه بهتری می‌گرفتید. مراد شما از عقلانیت توصیفی همان عقلانیت ثبوتی است. وی برخی نکات دیگر را نیز در مورد مقاله ارائه شده بیان نموده و در آخر از زحمات دکتر حیدرپور تشکر کرد.

350a6126
350a6126
350a6128
350a6124
350a6107
350a6088
350a6082
350a6078
350a6067
350a6062
350a6059
350a6130
350a6109

مطالب مشابه