همزمان با روز تکریم معلم؛

نشست دانش‌افزایی «جایگاه اعضای هیئت علمی در ارتقای بین المللی دانشگاه» برگزار شد

تاریخ انتشار:

در نشست دانش‌افزایی مطرح شد: باید جهانی فکر کنیم و بومی عمل نماییم. وظیفه ما ارتقای سطح کیفیت پژوهش است، همه شاخه‌های علمی باید در امر پژوهش همگام شوند.

نشست دانش‌افزایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همزمان با روز تکریم معلم و پاسداشت استادان دانشگاه ادیان و مذاهب، نشست دانش‌افزایی «جایگاه اعضای هیئت علمی در ارتقای بین المللی دانشگاه» با حضور ریاست دانشگاه و ارائه‌ دکتر علی اکبر صبوری، استاد ممتاز دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن تبریک روز معلم بیان کرد استاد مطهری از دوستان نزدیک پدرم بود و ابتدا کتاب عدل الهی را پیش از همه به پدرم اهدا کرد. بنده خودم را شاگرد مکتب مطهری و بهشتی می‌دانم. بنده خودم را بیشتر از همه شاگرد دکتر بهشتی می‌دانم زیرا هنر او این بود که فکرش با عمل همراه بود. بنده نیز از این هنر دکتر بهشتی تبعیت کرده‌ام و دانش، تفکر و اجرا را در کنار هم انجام می‌دهم.

وی گفت: دانشگاه باید جایگاه داشته باشد. با پیگیری‌ها و پافشاری‌های بنده قرار شده است تا در رنکینگ دانشگاه‌ها قرار بگیریم و در این راه رقبای بسیار جدی داریم. ان شالله در مهر ماه سال جاری دانشجویان بین المللی بیشتر به دانشگاه ادیان و مذاهب خواهند آمد و ما در این ماه در جذب دانشجوی خارجی در رتبه اول خواهیم بود. این امر رمز موفقیت ماست که دانشجویان خارجی با دانشگاه ما آشنا هستند.

وی ضمن معرفی دکتر علی اکبر صبوری بیان کرد ایشان در حدود ۶۰۰ مقاله در آی اس آي (ISI) دارند و در حدود ۱۵۰۰۰ بار به این مقالات ارجاع داده شده است. این مسئله به معنای موفقیت ایشان در این زمینه بوده و بیانگر این است که مقالات ایشان در سطح بالایی از رتبه‌بندی قرار دارد. ایشان استاد تمام دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بوده و همچنین ایشان رئیس موسسه بیوشیمی دانشگاه تهران هستند.

در ادامه نشست دکتر علی اکبر صبوری بحث خود را در زمینه انتشار مقالات آغاز کرده و گفت: علم خلاف فناوری مالکیت ندارد. یافته‌های علمی باید منتشر شوند تا جوامع بشری از آن استفاده کنند. این مقالات باید مورد نقد قرار بگیرند تا رشد کنند و اشکالات آنها برطرف شود.

وی توضیح داد: باید مقالات ما در نشریات معتبر چاپ و توزیع شود تا مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر در کل دنیا حدود ۲۵۰۰۰۰ نشریه و مجله در دنیا در حال انتشار هستند و سهم ایران در حدود ۴۰۰۰ مجله است. بنابراین برای ورود به دنیای مقالات و خواندن این مقالات باید از یک فیلتر مانند موسسات نشر عبور کند.

وی در ادامه گفت: هر مقاله یک حرف نو به دنیای علم اضافه می‌کند. سهم ما نیز در انتشار این مقالات بسیار چشمگیر بوده و مقالات علمی ایران در رتبه بالایی قرار گرفته‌اند. رتبه ایران در سال ۲۰۰۰ در رنکینگ مقالات علمی در حدود ۵۰ بود اما بعد از تلاش‌های بسیار و مجاهدت‌هایی که در این زمینه شد در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران به ۱۶ ارتقا یافت. ما در حدود ۳۰ سال زحمت کشیده‌ایم تا سهمی ۲ درصدی از تولیدات علمی دنیا را در اختیار داشته باشیم. به همین جهت باید اکنون مقالات ما کیفیت بیشتری داشته باشند و کمیت را کنار بگذاریم.

در انتهای این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب حکم انتصاب دکتر علی اکبر صبوری به سمت مشاور عالی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب را به وی تقدیم کرد. همچنین در این مراسم از آقایان دکتر احمد رضا مفتاح، دکتر حسین زروندی و دکتر حیدر زهراب الفاضلی به پاس زحماتشان تقدیر شد.

مطالب مشابه